Ajansımız, kültür ve doğa turizmi eksenli bir bakış açısı ile TR83 Bölgesi şehirlerinde bulunan turistik destinasyonların tanıtılmasını ve bölge illerinin kültürel ve doğal değerlerinin ön plana çıkarılarak markalaşmasını hedeflemektedir. Bölgede saklı kalmış doğa harikalarının, zengin tarihsel-kültürel dokuya sahip kentsel alanların ve somut olmayan kültürel miras ögelerinin ulusal ve uluslararası ölçekte tanınırlığı artırılarak Orta Karadeniz Bölgesi’ne gelen yerli ve yabancı turist sayısının artırılması sağlanacaktır. Böylelikle, turizm sektörü gelirlerinde sağlanacak artıştan ve yaratılacak yeni istihdam olanaklarından başta kırsal alanlarda yaşayan vatandaşlarımız olmak üzere, bütün bölge halkı faydalanacaktır.
Günlük kent yaşamının gün geçtikçe daha yoğun ve rutin bir hale gelmesi ile kent toplumlarının seyahat beklentileri de genel geçer kabul edilen deniz, kum, güneş turizminden uzaklaşmaktadır. Günümüz koşullarında, insanların tarih, kültür, çevre ve yöresel tatlar ile daha çok ilgilendikleri, bir destinasyona özgü kültürel ve çevresel ögeleri deneyimlemeye odaklandıkları seyahat türlerinin turizm sektörü içindeki ağırlığı gittikçe artmaktadır. Bu nedenle, kültürel ve doğal değerleri koruma-kullanma dengesi içinde odağına alan turizm faaliyetleri, Orta Karadeniz Bölgesi’nde sosyoekonomik kalkınmayı hızlandıracak potansiyele sahip bir çalışma alanı olarak karşımıza çıkmaktadır.
TR83 Bölgesi sınırları içindeki Amasya, Çorum, Samsun ve Tokat illerinde turizm sektörü açısından değerlendirilebilecek farklı nitelikte doğal, kültürel ve tarihi değerler bulunmaktadır. Sarp kayalıkları ikiye bölerek kent merkezine güzellik katan ve tarihi doku ile bir arada bulunan Yeşilırmak Nehri’nin sunduğu eşsiz manzaralar, Amasya’ya turistik bir değer kazandırmaktadır. Çorum, yeryüzünün ilk medeniyetinin doğduğu topraklar olan Hattuşa Antik Kenti’ne ev sahipliği yapmaktadır. Samsun, mavi ve yeşilin en güzel tonlarının bir arada bulunduğu doğal güzelliklerinin yanı sıra, Amazonlara kadar uzanan derin tarihi ve Kurtuluş Savaşı’nın başladığı şehir olması sebebiyle ulusal ölçekte bir turizm destinasyonu olma potansiyeline sahiptir. Tokat, lezzetli yöresel tatları ile ön plana çıkmakta ve binlerce yıl önce kurulan ve dağılan medeniyetlerin izlerini günümüze taşımaktadır.
TR83 Bölgesi’nin komşusu olan Doğu Karadeniz Bölgesi, son yıllarda Körfez ülkeleri kaynaklı turizmdeki artan payı ile sıklıkla gündeme gelmekte ve önemli ilerlemeler kaydetmektedir.
Bölgemiz illerindeki turistik çekim noktalarının bütüncül bir yaklaşımla ele alınarak TR83 şehirlerinin markalaştırılması halinde, Doğu Karadeniz Bölgesi’nin komşu bölgesi olarak bu potansiyelden faydalanılması ve söz konusu kitlenin Orta Karadeniz Bölgesi'ni de ziyaret etmesi sağlanabilecektir. Bölgeye ilgi sadece Körfez ülkelerinden turistlerle sınırlı değildir. İran, Endonezya, Malezya, Kore ve Çin’den de turist grupları Hattuşa-Amasya-Tokat (Ballıca) güzergâhında turlara katılım sağlamaktadırlar.
Turizm sektörünün bölgemizin sosyoekonomik kalkınmasında önemi üst ölçekli politika belgelerinde de vurgulanmaktadır. TR83 Bölgesi'nde geliştirilmesi gereken faaliyetlerden biri olan turizm, birçok sektörü ve iş kolunu harekete geçiren, istihdam yaratan, bölgenin dış dünya ile entegre olmasına katkı yapacak önemli bir alandır. Diğer yandan turizm, TR83 Bölgesi Akıllı Uzmanlaşma Stratejisi’nde belirlenen öncelik alanlarından da biridir. Bu stratejiye göre bölgemizdeki turizm potansiyeli taşıyan değerlerin daha fazla değerlendirilebilmesi ve daha fazla turistin Bölgeyi ziyaret etmesi için tanıtım faaliyetlerinin önemi kaçınılmazdır. Ülkemizden UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne girmeye hak kazanan miras alanlarından yalnızca Samsun il sınırları içinde bulunan Kızılırmak Deltası Kuş Cenneti ile Tokat il sınırları içinde bulunan Ballıca Mağarası «Doğal Miras Alanı» statüsüne sahiptir.
Bir Bakışta Bölgemiz Turizmi
TR83 Bölgesi sınırları içindeki Amasya, Çorum, Samsun ve Tokat illerinde turizm sektörü açısından değerlendirilebilecek farklı nitelikte doğal, kültürel ve tarihi değerler bulunmaktadır.
Bu değerlerin çok küçük bir bölümü yerli ve yabancı turist kitleleri tarafından bilinmektedir.
Bu durum, bölgemizin değerlerine dair bilginin erişilebilirliğinin artırılmasının turist sayısının ve ortalama geceleme sayısının artırılmasında kritik önem taşıdığını ortaya koymaktadır.
Bölgedeki mevcut değerlerin ve önemli destinasyonların bölgesel bir rota dâhilinde, bütünsel bir yaklaşımla ele alınması ile bu destinasyonların etkin tanıtımı ihtiyacı bulunmaktadır.
Bölgenin turistik değerlerinin tanıtımında çağın gereklerine ayak uydurulması, deneyim odaklı yeni seyahat eğilimlerini benimseyen sosyal medya kullanıcılarına hitap edilmesi gerekmektedir.
Ajansımız, Orta Karadeniz Bölgesi’nin yerli turistler nezdinde bilinirliği konusunda da çalışmalar yürütmektedir. Doğa turizmi, dağcılık, ekstrem sporlar gibi tematik alanlar ile ilgilenen okuyucu kitlelerine hitap eden yayınlarda, bölgemizin potansiyeli bulunan doğal değerleri ve bölgemizde gerçekleştirilen festival, yarışma vb. etkinliklerin tanıtımı yapılmaktadır. Turizm acentelerinin mevcut tur rotalarına bölge illerimizin dahil edilmesi ile ilgili iş birliği olanakları araştırılmakta, acenteler bölge illerimizde ağırlanmakta, doğal ve kültürel varlıklarımızın ulusal ve uluslararası alanda tanınırlığı artırılmaktadır.
Kuruluşundan bu yana bölgemizin turizm altyapısının güçlendirilmesi ve turizm faaliyetlerinin geliştirilmesi amacı ile 4 adet mali destek programı yürüten Ajansımız, 10 yılda 120 adet projeyi hayata geçirmiş, bölge illerinde turizme yaklaşık 164 Milyon TL tutarında yatırım desteği sağlamıştır.Ajansımız, bölge illerinin doğal ve kültürel değerlerinin tanıtımının yapılmasına doğrultusunda, paydaşlarıyla iş birliklerinin geliştirilmesini bir öncelik alanı olarak belirlemiştir.
2010 yılından bu yana, bölgemizin potansiyel yabancı turist kitlesini oluşturan ülkelerde tanıtılması amacı ile turizm profesyonellerine yönelik çeşitli organizasyonlar düzenlemiş, bu kapsamda Türk Hava Yolları ile iş birliği içinde, Körfez ülkeleri ve Çin’e yönelik bölgemizin tanıtımı yapılmıştır.
Ajansımız, bölge illerinin doğal ve kültürel değerlerinin tanıtımının yapılmasına doğrultusunda, paydaşlarıyla iş birliklerinin geliştirilmesini bir öncelik alanı olarak belirlemiştir.
2010 yılından bu yana, bölgemizin potansiyel yabancı turist kitlesini oluşturan ülkelerde tanıtılması amacı ile turizm profesyonellerine yönelik çeşitli organizasyonlar düzenlemiş, bu kapsamda Türk Hava Yolları ile iş birliği içinde, Körfez ülkeleri ve Çin’e yönelik bölgemizin tanıtımı yapılmıştır.
Türkiye'nin ilk ve tek uluslararası ekstrem sporlar festivali "Falcon Fest", Samsun’un Vezirköprü İlçesi sınırları içinde yer alan Şahinkaya Kanyonu’nda gerçekleştirilmektedir. Her yıl Türkiye’den ve dünyanın her yerinden ekstrem spor tutkunları, Şahinkaya Kanyonu’nda buluşmaktadır.
Çorum’da Tarihi Saat Kulesinin yaklaşık 100 metre kadar kuzeyinde ‘’Eskiciler Arastası’’ olarak adlandırılan ayakkabı tamircileri çarşısında dünyanın en dar sokağı yer almaktadır. Günümüze kadar varlığını korumayı başarmış olan bu sokak, bir turistik çekim merkezi olma potansiyeline sahiptir.
Amasya kent merkezinin içinden akan Yeşilırmak kıyısında yer alan «Selfie Çeken Şehzade» heykeli, yaratıcı turizm pratiklerinin eşsiz bir örneğini teşkil etmektedir. Heykel, Amasya’ya yolu düşen turistlerin dikkatini çekmekte son derece başarılı olduğu gibi, ulusal medyada da geniş yer bulmuştur.
Turizmde Sonuç Odaklı Program Yaklaşımı Getiriyoruz
2021 yılından itibaren Ajansımız, destinasyon turizmi bakış açısı ile yol gösterici politika belgelerinin hazırlanmasına, bölgemizin somut ve somut olmayan kültürel varlıklarının UNESCO gibi uluslararası platformlarda yer almasına, doğa turizminin gelişimine yönelik altyapı çalışmalarına ilişkin fizibilite raporlarının hazırlanmasına, bölgenin tanıtımına yönelik interaktif uygulamaların ve tanıtıcı materyallerin üretimine yönelik çalışmalar yürütecektir. Bu kapsamda hazırladığımız, 2020-2023 yılları arasındaki faaliyet dönemini kapsayan Kültür ve Doğa Turizmi Ekseninde Şehirlerin Markalaşması Sonuç Odaklı Programı ile Orta Karadeniz Bölgesi’ni turistik bir çekim merkezi haline getirmeyi hedefliyoruz.
TR83 Bölgesi şehirlerinde yer alan kültürel ve doğal niteliklere sahip destinasyonların tanıtılması ve bu destinasyonların ön plana çıkarılması ile şehirlerimizin markalaşmasının sağlanması amacıyla, 2021 yılından itibaren Ajansımız, sonuç odaklı program yaklaşımına geçerek 2021-2023 dönemi Kültür ve Doğa Turizmi Ekseninde Şehirlerin Markalaşması Sonuç Odaklı Programı’nın uygulamasına başlamıştır.
Kültür ve Doğa Turizmi Ekseninde Şehirlerin Markalaşması Sonuç Odaklı Programı ile :
- Bölgede kültür ve doğa turizminde faaliyet gösteren ilgili paydaşlar arasında etkin bir koordinasyon ve iş birliği mekanizması oluşturmayı,
- Amasya, Çorum, Samsun ve Tokat illerinin kültürel ve doğal varlıklarının tanınırlığını artırarak bölgeye gelen turist sayısını artırmayı,
- Bölgedeki turizm yatırımların artırılması için yatırım olanaklarının tanıtılmasını amaçlamaktayız.
Bölgemizin Somut Olmayan Kültürel Miras Ögelerinin Bilinirliğini UNESCO Programları ile Artırıyoruz
Tokat «Omuz Halayı» ve yazmacılık faaliyetlerinin UNESCO İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsili Listesine kaydedilmesi, Tokat’ın 600 yıllık geçmişe sahip yazmacılık faaliyetleri ile UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağına «Zanaat ve Halk Sanatları» teması altında dahil olması ve Sabuncuoğlu Şerefeddin’in «Cerrahiyetü’l Hâniyye» Adlı kitabının UNESCO Dünya Belleği Programına alınması çalışmalarında yerel yönetimler ile iş birliği içinde çalışmayı amaçlıyoruz. Söz konusu çalışmalarda yereldeki kurumsal kapasitenin harekete geçirilmesi, konuların sahiplenilmesi ve başvuru dosyalarının hazırlanmasında öncü bir rol üstleneceğiz.
Amasya’nın Doğa Turizmi Potansiyelini Ortaya Çıkarıyoruz
Amasya Bisiklet ve Doğa Yürüyüşü Rotaları ile Karavan Merkezi Fizibilite Raporunun hazırlanması sayesinde, zengin kültürel varlıklara ve doğal güzelliklere sahip olan Amasya ilinin doğa turizmi alanındaki potansiyelinin ortaya çıkarılmasını hedefliyoruz. Böylece, yöre halkına da fayda sağlayacak yatırımlar ortaya konulacak, buna bağlı olarak turizm çeşitliliğinin ve turizm gelirlerinin artırılmasına katkı sağlanacaktır. Hazırlanması planlanan fizibilite raporunda Amasya’da turizme kazandırılabilecek kamp karavan merkezlerini, kır-köy pansiyon alanlarını, yürüyüş rotalarını ve bisiklet rotalarını belirleyeceğiz.
Tokat’ın Gastronomik Değerlerini Dünyaya Tanıtıyoruz
2019 yılında gerçekleştirilen ve 30 ülkeden 60 acentenin ağırlandığı Tokat Ekoloji ve Gastronomi Turizmi Etkinliğini bir kez daha gerçekleştiriyoruz. Program sonrasında aynı tema ekseninde Tokat’ın yurt içi ve yurt dışı acenteler tarafından tur programlarına dahil edilmesini ve ilin uluslararası alanda tanınırlığının artırılmasını hedefliyoruz.
UNESCO Miras Alanları Eşleştirme Programını Hayata Geçiriyoruz
UNESCO Dünya Mirası olarak tescillenmiş alanlarda Alan Yönetim Başkanlığı kuruluş çalışmalarını başlatıp destek olmak, akabinde koruma planları hazırlatmak ve uluslararası alanda ortak tanıtım yapmak üzere, yetki sınırları içinde UNESCO Dünya Mirası Listesi’nde yer alan değerler bulunan 14 Kalkınma Ajansını bir araya getiriyoruz. Konuya ilişkin bilgi ve deneyimi ulusal ölçekte yaygınlaştırmak üzere, Kalkınma Ajansları arasında ortak gündem oluşturmaya ve çalışma grubu kurmaya yönelik bir inisiyatif başlatacağız.
TR83 Bölgesi Sürdürülebilir Destinasyon Yönetimi Planını Ortak Akılla Hazırlıyoruz
Tüm paydaşlarımızla beraber hazırlayacağımız «TR83 Bölgesi Sürdürülebilir Destinasyon Yönetimi Planı» ile, bölgemizdeki turizm güzergah ve destinasyonlarını belirlemeyi, yatırım alanlarına ilişkin detaylı analizler yapmayı, konsept yaklaşımlar ve proje fikirleri geliştirmeyi ve bölgemizdeki turizm tesislerinin ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm önerileri ortaya koymayı amaçlıyoruz. Yapacağımız plan çalışmasında, paydaşların üreteceği politikaların ortak akla dayanmasını ve doğru yatırım kararlarına dönüşmesini hedefliyoruz.
Tanıtım Faaliyetlerinde Sosyal Medyanın Gücünden Yararlanıyoruz
Tarihi kent dokuları, somut olmayan kültürel miras ögeleri, kültürel ve doğal varlıkları ile ciddi bir deneyim turizmi potansiyeline sahip olan Bölgemizde, destinasyonların ve turistik ögelerin etkin tanıtımının yapılması için dijitalleşmenin sunduğu fırsatlardan faydalanmayı amaçlıyoruz. Bu kapsamda, özellikle kültür ve doğa turizmine ilişkin konularda sosyal medya fenomenleri, köşe yazarları, şef ve gurmeler gibi kamuoyu nezdinde tanınan ve saygınlığı bulunan kişilerle programlar düzenleyecek, sosyal medya aracılığı ile daha geniş turist kitlelerine ulaşacağız.
Turizm için Hizmet Sektörünün Kalitesini Artırıyoruz
Konaklama tesisleri, turizm acenteleri ve turizmle ilişkili hizmetler sunan diğer paydaşlarımızın kurumsal kapasitelerini artırmaları ve insan kaynaklarını geliştirmeleri için teknik destek ve danışmanlık hizmetleri sağlamaya devam ediyoruz.
Alan Yönetimi Planlarının Hazırlanmasına Öncülük Ediyoruz
UNESCO Dünya Mirası Kalıcı Listesi başvurularının da önemli bir bölümünü oluşturan alan yönetimi planlarının hazırlanması için girişimde bulunuyoruz. Amasya Hatuniye ve Helkıs Mahalleleri ile Ziya Paşa Bulvarı Alan Yönetim Planı ve Hattuşa Alan Yönetim Planının hazırlanması için ilk adımı atıyoruz. Bu alanlar için özgünlüğünü ve bütünlüğünü bozmadan sürdürülebilirliğinin sağlanmasında ve kentsel gelişim stratejilerinin belirlenmesinde rehberlik teşkil edecek ve alanı korumada aktörler arası yönetişim modeli ortaya çıkaracak bir rehber doküman elde edilmesini amaçlıyoruz.