KALKINMA AJANSLARI
Turizm
Karacadağ Kalkınma Ajansı Diyarbakır, Şanlıurfa

Ajansımız, GAP Bölge Kalkınma İdaresi, İpekyolu ve Dicle Kalkınma Ajansları ile birlikte Güneydoğu Anadolu Bölgesini  “Mezopotamya/Mesopotamia” markası altında ulusal ve uluslararası ölçekte bilinen bir turizm destinasyonu haline getirmeyi hedeflemektedir. Bu kapsamda, bölgede bulunan doğal, tarihi ve kültürel değerler turizme kazandırılacak, etkili tanıtım faaliyetleri gerçekleştirilecek ve bölge turizminin hızla gelişmesi sağlanacaktır. Diyarbakır ve Şanlıurfa illeri, Mezopotamya’nın Altın Üçgeni rotası başta olmak üzere yeni trendler doğrultusunda geliştirilen tematik rotalar ile turizmde cazibe merkezlerine dönüştürülecektir.  

Turizm sektörü, emek yoğun bir sektör olması, yüksek istihdam ve gelir yaratma olanağı, ekonomik büyüme ve sosyal kalkınma bakımından önemli fırsatlar yaratması sebebiyle bölgemiz için stratejik sektörlerin başında gelmektedir. Bölgemiz, insanlık tarihinin gelişiminde ilklere ev sahipliği yapmış, Bereketli Hilal bölgesinin kuzeyini oluşturan Yukarı Mezopotamya Havzası’nda yer almaktadır. Kültürel miras bakımından oldukça zengin olan bölge, küresel ölçekteki değerleriyle eşsiz ve özgün turizm potansiyeline sahiptir. İnsanlık tarafından inşa edilen en eski yerleşim yerinin keşfedildiği Körtiktepe (M.Ö. 10.400, Diyarbakır), bilinen ilk tapınak Göbeklitepe (M.Ö. 10.000, Şanlıurfa), Göbeklitepe ile yaşıt olan ve yeni keşifleri barındıran Karahantepe (M.Ö. 10.000, Şanlıurfa), einkorn buğdayı, mercimek ve nohutun ilk kez tarımına başlandığı ve neolitik devrimin yaşandığı Çayönü (M.Ö. 8.000, Diyarbakır) bölgemizde bulunmaktadır.

Ülkemizde bulunan 18 adet UNESCO Dünya Kültür Mirası arasında yer alan Diyarbakır Surları ve Hevsel Bahçeleri ile Göbeklitepe bölgemizde bulunmaktadır. Bunlara ek olarak Harran ve Şanlıurfa Tarihi Yerleşimleri, Malabadi Köprüsü, Zerzevan Kalesi ve Mithras Tapınağı değerlerinin UNESCO geçici listesinde bulunması ve Halfeti’nin Cittaslow olması bölgenin kültürel zenginliğini ve turizm potansiyelini evrensel anlamda tescil etmektedir. Ayrıca bölgemiz binlerce yıllık kültürel birikimi ve doğal güzellikleri bakımından gastronomi  turizmi,  inanç  turizmi, eko-turizm, termal turizm ve kırsal turizm gibi alternatif turizm türleri için elverişlidir.

Fırat ve Dicle Nehirleri havzalarının kalbinde yer alan Diyarbakır ve Şanlıurfa illeri doğal güzellikleri ve tabiat çeşitlilikleri açısından da önemli fırsatlar sunmaktadır. UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesi’nde yer alan Hevsel Bahçeleri, göçmen kuşların kullandığı önemli bir sulak alan olan Dicle Vadisi, iki ilin ortasında yer alan ve doğa yürüyüşlerinin yeni rotası olan Karacadağ, Diyarbakır’da Çermik Melike Belkıs Kaplıcaları, Şanlıurfa’da Karaali Kaplıcaları, etkileyici şelaleler ve tarih öncesi çağlardan izler taşıyan mağaralar ile eşsiz turizm deneyimleri vaat etmektedir.

Turizm potansiyeli yüksek olan bölgemizin turizmden yeterince faydalanabilmesi ve turizm gelirlerinden istenilen payı alabilmesi için girişimler başlatılmıştır. Bunlar neticesinde Ajansımız, GAP Bölge Kalkınma İdaresi ve bölgemizdeki diğer kalkınma ajansları ile işbirliği  içerisinde yeni bir model hayata geçirilmiştir. Bu model ile bölgemizin “Mezopotamya/Mesopotamia” markası ile dünyaya tanıtılması ve yeni bir bölgesel turizm havzasına dönüştürülmesi için çok yönlü ve etkili faaliyetler yürütülmeye başlanmıştır. Bu kapsamda bölgedeki illerin kültürel mirası ve turizm deneyimleri dijital ortamda haritalanmış, bölge ölçeğinde daha cazip ve güçlü tur programları oluşturulmuştur. Turizme yönelik yeni gelişim koridorları ve rotalarını içeren Mezopotamya.travel web sitesi ve interaktif uygulamalar hizmete sunulmuştur.

Bir Bakışta Mezopotamya Turizmi

  • Diyarbakır, Şanlıurfa Adıyaman, Batman, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, ve Şırnak illerini kapsayan bölgeyi Mezopotamya markası altında önemli ve sürdürülebilir bir turizm destinasyonu yapma hedefiyle bölgenin bütün tarih, kültür, doğa, inanç, dil, folklor, gastronomi ögelerini içerecek biçimde ulusal ve uluslararası tanıtımı ile bölgenin markalaşmasını merkeze alan çalışmalar yürütülmektedir.
  • Bölgemiz kültür inanç turizmi ile öne çıkmakla birlikte, bölge sahip olduğu doğal özellikleri ile de turizm aktiviteleri açısından daha fazla çeşitlilik sağlama potansiyeli taşımaktadır.
  • Bölgemize gelen turistlerin büyük çoğunluğu turlardan ziyade bireysel olarak bölgeye gelmekte, ziyaretlerin çoğunluğu şehir merkezleriyle sınırlı kalmaktadır. Turizm aktivitelerinin çeşitlendirilmesi ve on iki aya yayılması, âtıl durumda bulunan kamu tesisleri ile özel sektöre ait tesislerin turizme kazandırılması, bölgeye ait turizm rotalarının geliştirilmesi, alt yapının geliştirilmesi önem arz etmektedir.
  • Bu alanda yapılacak çalışmalarla turist sayısının artırılması ve ortalama konaklama süresinin uzatılması sağlanacak, aynı zamanda turizm gelirlerinin bölge geneline yayılması amacı da gerçekleştirilmiş olacaktır.
  • Bölgemizde turizm faaliyetlerinin koordinasyonunun ilgili paydaşlarla iş birliği içerisinde yürütülmesi, destinasyon çalışmalarının etkili bir şekilde sürdürülmesi ve turizmle ilgili illerin gündemindeki konuların istişare edilmesi, ortak yerel bir bakış ve gelecek vizyonu oluşturulması amacıyla iş birlikleri geliştirilecektir.

Cazibe Merkezlerini Destekleme Programı ve mali destek programları ile bölge turizminin altyapısının güçlendirilmesi, kültür varlıklarının korunması ve yeni turizm çekim merkezleri oluşturulması sağlanmıştır. Diyarbakır ve Şanlıurfa illerinde mali destek programlarımız kapsamında 68 turizm projesi hayata geçirilmiştir.

Rusya’nın önemli gazetecileri ve turizm dergisi yazarlarından oluşan bir grup 2020 yılının ikinci yarısında dört gün boyunca bölgemizde ağırlanmışlardır. Söz konusu ziyaret kapsamında Diyarbakır, Şanlıurfa, Gaziantep ve Mardin’de bulunan önemli kültür, turizm öğeleri ve Mezopotamya turizm markası hakkında bilgilendirilmişlerdir. Akabinde Rusya’da bölgenin tanıtımına yönelik haberler yaptırılması sağlanmıştır. Gerçekleştirilen bu çalışmalar sonucunda Rusya’da yer alan acenteler, turlarına Mezopotamya bölgesini de eklemeye başlamışlardır.

Mardin, Diyarbakır ve Şanlıurfa Valiliklerinin ev sahipliğinde 2020 yılının ikinci yarısında Diyarbakır’da «Mezopotamya’nın Altın Üçgeni Diyarbakır- Mardin-Şanlıurfa Kültür ve İnanç Destinasyonu Çalıştayı» gerçekleştirildi. Kültür ve Turizm Bakanlığı ve  TÜRSAB’ın üst düzey katılım gösterdiği çalıştaya TÜRSAB Yönetim Kurulu üyeleri ve bölge yöneticileri, havayolu firmaları, ulusal ve yerel turizm acenteleri ile tur operatörleri, otel sahipleri ve yöneticileri, bölge üniversiteleri, kurum ve kuruluşlar ve yerel turizm sektörü temsilcileri katıldı. Mezopotamya’nın Altın Üçgeni çalışmalarının etkisi ile ülkemizin önde gelen tur şirketlerince Diyarbakır-Mardin-Şanlıurfa illeri için özel turlar başlatılmıştır.

AB-Türkiye Mali işbirliği çerçevesinde Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Program Otoritesi olduğu IPA I Programı "Rekabetçi Sektörler Programı" kapsamında Ajansımızın  faydalanıcısı olduğu toplam bütçesi 9,6 milyon Euro olan “Şanlıurfa’da Tarih Yeniden Canlanıyor Projesi” ile Göbeklitepe’de kazı alanlarına çatı örtüsü yapıldı. Bu dokunuş ile Göbeklitepe adeta bir açık hava müzesi haline geldi. Proje Göbeklitepe’nin UNESCO Kalıcı miras listesine girmesine önemli katkı sunmuştur. Proje ile ayrıca şehir içinde yer alan bazı tarihi meydan ve sokaklarda çevre düzenlemeleri yapıldı. Proje kapsamında ülkemizde yeni bir uygulama olan Şanlıurfa’ya özgü bir yönetişim modeli oluşturma faaliyeti kapsamında Şanlıurfa Turizmi Geliştirme A.Ş. kuruldu. Proje kapsamında oluşturulan turizm yönetişim modeline rehber niteliği taşıyan Şanlıurfa Turizm Master Planı hazırlandı.

Zerzevan Kalesi Roma İmparatorluğunun doğu sınırında yer alan ve dünyanın en iyi korunmuş Roma Garnizonu olarak da biliniyor. 2017 yılında bulunan Mithras Tapınağı günümüzde kalenin en çok ilgi çeken yapısı konumundadır. Zerzevan Kalesi’ni 2019 yılında 355 bin 178 yerli, 69.027 yabancı olmak üzere toplam 424 bin 205 kişi ziyaret etti. Zerzevan Kalesi ve Mithras Tapınağı 2020 yılında UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesine alındı.  

Turizmde Bölgesel Destinasyon ve Sonuç Odaklı Program Yaklaşımı Getiriyoruz

Diyarbakır ve Şanlıurfa illerinin merkezinde yer aldığı Güneydoğu Anadolu Bölgesini Mezopotamya markası ile bir turizm havzasına dönüştürmek, ziyaretçi ve geceleme sayılarını artırmak, turizm gelirlerini artırmak yoluyla bölgemizin kalkınmasını hızlandırmak amacıyla 2020 yılından itibaren MEZOPOTAMYA Tanıtım ve Markalaşma Sonuç Odaklı Programı  uygulanmaya başlanmıştır.

2021-2023 dönemini kapsayan bu program ile;

Mezopotamya turizm destinasyonunun küresel ölçekte markalaşma, tanıtım ve pazarlama çalışmalarının yapılması,
Doğal, tarihi ve kültürel değerlerin koruma kullanma dengesi gözetilerek turizme kazandırılması,
Çeşitli tematik turizm rotalarının geliştirilmesi,
Stratejik sektörlerden kültür ve turizm sektörlerinde kurumsallaşma ve hizmet kalitesinin artırılması hedeflenmektedir.

Program kapsamında, bölgemizde turizmin istenilen seviyeye gelmesi için çok sayıda proje ve faaliyet planladık. Mezopotamya’nın Altın Üçgeni Kültür ve İnanç Destinasyonundan, Karacadağ’da 4 mevsim turizme, Lezzet Şehri Diyarbakır’dan Müzik şehri Şanlıurfa’ya, Halfeti’den Zerzevan Kalesine planlama ve projelendirme çalışmaları, destinasyon geliştirmeye dair stratejik uygulamalar, etkili tanıtımlar ve eğitimler gerçekleştirilecek.  

Diğer yandan yönetim danışmanlığı faaliyetlerimizle bölgemizdeki turizm kuruluşlarında hizmet kalitesini ve uzmanlığı artırmayı hedefliyoruz.

2020 yılından itibaren Ajansımız, İpekyolu ve  Dicle Kalkınma Ajansları ve GAP BKİ  işbirliği ile yürütülen “MEZOPOTAMYA” Sonuç Odaklı Programı ile; 9 ili (Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, Şanlıurfa, Şırnak) kapsayan bölgemizi “MEZOPOTAMYA/MESOPOTAMIA” markası ile tanıtarak ülkemizin ana turizm destinasyonlarından birine dönüştürmeyi amaçlıyoruz. Bu kapsamda yürüteceğimiz projeler ve faaliyetlerle “MEZOPOTAMYA” markasının bölgenin tüm tarih, kültür, doğa, inanç, dil, folklor ve gastronomi ögelerini kapsaması ve turizm sektörüne ivme kazandırmasıyla bölgemizin kalkınmasını hızlandırmayı  hedefliyoruz.

Lobi ve Tanıtım Faaliyetleri Yürütüyoruz

TRC Bölgesinde kültür turlarının çeşitlendirilerek Mezopotamya markası altında ulusal ve uluslararası ölçekte bilinirliğinin ve kullanımının  artırılması amacıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı, TÜRSAB ve Turist Rehberleri Birliği (TUREB) işbirliğinde lobi ve tanıtım faaliyetleri yürüteceğiz.

Tarih Müzik ile Buluşuyor, Sanat Zamana Dokunuyor

Tarihi mekanlarda yapılacak konser organizasyonları ile bölge turizmine çeşitlilik katmayı amaçlıyoruz.

İzmir, İstanbul, Antalya ve Kapadokya ile Turizm Köprüleri Kuruyoruz

İstanbul, Antalya, İzmir ve Kapadokya bölgelerinde bulunan havaalanı yönetimleri, büyük oteller ve acenteler ile işbirliği geliştirerek Mezopotamya turlarını özendirmeyi ve bölgeye ziyaretçi çekmeyi hedefliyoruz.  

Dijital Pazarlama ile Hedef Kitlelere Ulaşıyoruz

Dijital platformlarda etkin olan kanaat önderleri, influencer ve bloggerlara Mezopotamya turizm değerlerini tanıtmayı ve  bölgede yeni turizm deneyimleri yaşatmayı hedefliyoruz.

 

Ezeli ve Ebedi Coğrafya MEZOPOTAMYA Akıllara Kazınıyor

Yurtiçi ve yurtdışında gazetelerde, dergilerde, TV’lerde, internet sitelerinde ve billboardlarda Mezopotamya Destinasyonun tanıtımı amacıyla çalışmalar yapmayı hedefliyoruz.

Mezopotamya Festivallere Hazırlanıyor

Mezopotamya markasını güçlendirecek ve bölgenin ana destinasyonlarının tanıtımına katkı sunacak çeşitli festival konseptleri geliştirilmeyi amaçlıyoruz.

Mezopotamya Yedinci Sanata Ev Sahipliği Yapıyor

Uluslararası bağlantıları olan film şirketleri ile işbirliği yaparak Mezopotamya bölgesinde sinema platosu olarak kullanılabilecek alanları tespit etmeyi ve tanıtmayı planlıyoruz. Bununla birlikte, çevrimiçi oyun geliştiriciler aracılığıyla bölgenin öne çıkan değerlerinin oyunlara konu olmasına yönelik çalışmalar yaparak destinasyonun imajına katkı sunmayı hedefliyoruz.

Mezopotamya için İş Birlikleri Geliştiriyoruz

Mezopotamya markasının yurt içi turizm paydaşları tarafından bilinmesi, benimsenmesi amacıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı, TÜRSAB ve Türkiye Turizm Ajansı gibi çatı kuruluşlarla işbirlikleri geliştirmeyi ve böylece yazılı, görsel ve dijital tanıtım materyallerinde daha geniş yer bulmayı hedefliyoruz.

Ezeli ve Ebedi Coğrafya’nın Hikayesini Yazıyoruz

Arkeoloji, antropoloji, etnografya, sanat ve kültür tarihi alanlarında yaşayan bir müze olan Mezopotamya markasını görünür ve bilinir kılmak için bir ana hikaye oluşturmayı planlıyoruz.

 

Diyarbakır ve Şanlıurfa’yı UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağına Dahil Ediyoruz

Yaratıcılığı ekonomik, sosyal, kültürel ve çevresel sürdürülebilir kalkınmanın stratejik bir faktörü olarak belirlemiş şehirler içinde ve arasında uluslararası işbirliğini geliştirmeyi hedefleyen ve böylelikle UNESCO’nun kültürel çeşitlilik ideallerini destekleyen UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağına Diyarbakır’ın Gastronomi kategorisinde, Şanlıurfa’nın ise Müzik kategorisinde dahil olması için yerel kurumlarla güçlü işbirliği içinde çalışıyoruz.

Karahantepe- Bazda Mağaraları- Han-El Barur- Soğmatar- Şuayp Şehri Rotasına Değer Katıyoruz

Dev Taşların Gizemi” rotası üstünde bulunan Karahantepe- Bazda Mağaraları- Han-el Barur- Soğmatar- Şuayp Şehri destinasyonları, Şanlıurfa merkez, Harran ve Viranşehir ilçelerinin kesiştiği geniş bir bölgede yer alan 5 farklı arkeolojik alandır. Yapılacak çalışma ile destinasyonlar bütüncül olarak ele alınacak, ihtiyaç duyulan fonksiyonların belirlenmesi ve altyapı eksikliklerinin tamamlanmasına yönelik projelendirmeler hazırlanacaktır.

Bölge Turizmi Dijitalleşiyor

Seyahat etme biçimleri ve turizm sektöründe gerçekleşen dijital trendlere bağlı olarak günümüz dünyası turistlerinin beklentileri de değişmektedir. Turizm müşterileri artık kendilerine özel oluşturulmuş deneyimler ve çözümler beklemektedir. Yapılacak çalışma ile bölge turizminin dijital dönüşüme ayak uydurması ve turistlerin beklentilerine cevap verecek bir stratejinin oluşturulması hedeflenmektedir.

Karacadağ’ı 4 Mevsim Turizme Kazandırıyoruz

Karacadağ bölgesinin özellikle kış turizmi potansiyelinin geliştirilmesi amacıyla, yapılması planlanan kayak merkezi projesine altlık oluşturmanın yanında, kırsal turizm, ekoturizm, yerel ve kırsal kalkınma projelerinin de yer alacağı politika çerçevesinin oluşturulması için planlama çalışmalarını başlatıyoruz.

Zerzevan Kalesi ve Mithraeum Alan Yönetimi ve UNESCO Süreçlerini Yürütüyoruz

Bölge turizminin yükselen değeri olan  Zerzevan Kalesi ve Mithras Tapınağı, Ajansımız ve Kazı Başkanlığı işbirliği ile 2020 yılında UNESCO Dünya Geçici Miras Listesine dahil edilmiştir. Dünyanın en iyi korunmuş Roma Garnizonları arasında yer alan Zerzevan Kalesi ve Mithras Tapınağı için Alan Yönetim Planlaması ve Dünya Miras Listesi asil adaylık başvurusu süreçlerini hızlandırıyoruz.

Diyarbakır Gastro-İnovasyon Merkezi ile Yöresel Tatları Dünyaya Tanıtıyoruz

Yöresel ürünleri ve lezzetleri ekonomiye kazandıracağımız; üretim ve pazarlama süreçlerini destekleyeceğimiz; eğitim ve danışmanlık vereceğimiz; Ar-Ge, standardizasyon, tescil konularında hizmet verecek ve gastronomi turları düzenleyeceğimiz bir merkezi bölgemize kazandırıyoruz.

Halfeti Savaşan ve Çekem Köylerini Turizme Kazandırıyoruz

Şanlıurfa’da yeni çekim merkezlerinden biri olarak belirlenen Halfeti ilçesinin Savaşan ve Çekem köylerini turizm altyapı çalışmaları ile turizme kazandırıyoruz.

Turizm Paydaşlarının Kurumsal Kapasitelerini Güçlendiriyoruz

Bölgede yer alan turizm paydaşlarının kurumsal kapasitelerini geliştirmek için mentörlük hizmetleri ve eğitimler sağlıyoruz


 

Mezopotamya’nın Altın Üçgeni: Diyarbakır-Mardin-Şanlıurfa

Yukarı Mezopotamya Bölgesi’nin Altın Üçgeni Diyarbakır, Mardin ve Şanlıurfa şehirlerinin oluşturduğu destinasyonun turizmde yükselen  trendler ve ortak değerler doğrultusunda geliştirilmesi için yeni rotalar, yenilikçi program ve projelerin de yer alacağı turizm yol haritasını katılımcı süreçlerle oluşturuyoruz.

Mezopotamya Tanıtım ve Markalaşma Sonuç Odaklı Programı (2020-2023)