KALKINMA AJANSLARI
Turizm
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı Trabzon, Artvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize
Ajansımız, bölgemizde belirli merkezlere yoğunlaşan turizm hareketini, yeni destinasyonlar ve alternatif turizm gelişim bölgeleri oluşturarak bölgemiz geneline yaymayı hedeflemektedir. Aynı zamanda turizm aktivite ve türlerini çeşitlendirerek turist sayısını ve turizm gelirlerini artırmak, turizmi yıl geneline yaymak ve turizmi kırsalda tutundurmak ana amaçlar olmuştur. Bu sayede, halihazırda ülkemizin en önemli turizm destinasyonlarından biri olan bölgemizde turizm; gelir, istihdam ve kalkınmada öncelikli gelişim alanı ve aracı olacaktır.  

Bölgemiz, sahip olduğu doğal ve kültürel kaynaklar ile uzun yıllardan beri turistik bir destinasyon olmasına rağmen turizm, son on yılda oldukça hızlı bir şekilde gelişmiştir. Bölgemizde turist sayısı ve ülkelere göre gelen turist çeşitliliği artmıştır. Turizm sektörü, sağladığı gelir bakımından bölgemizde en çok döviz getirici faaliyetlerden biri olmuştur. Bölgemizin turizmi, ülkemizde ve dünyada marka ve bilinirlik bakımından önemli bir seviyeye ulaşmıştır. Bölgemizde yürütülen planlama ve yatırım çalışmalarıyla turizm altyapısı güçlendirilirken hizmet kalitesi ve ürün çeşitliliği artmıştır. Böylece, turizmin bölgemizdeki ekonomik değeri artmıştır. Aynı zamanda turizm, yeni girişim ve yatırım fırsatları yaratmıştır. Turizm faaliyetleri, bölgemiz geneline yayılarak gelirin tabana yayılması ve kırsaldaki ekonomik faaliyetlerin güçlenmesini sağlamıştır.

Dünya genelinde turizmde tüketici ihtiyaç ve taleplerinin değişmesi ve çeşitlenmesi ile doğa temelli turizm türleri ve aktiviteleri önem kazanmıştır. Turizm bakımından halen çok yüksek potansiyel taşıyan bölgemiz; kültür, tarih, spor, kış ve ekoturizm başta olmak üzere pek çok alanda gelişim fırsatı taşımaktadır. Halihazırda, bölgemizin sahip olduğu dağlık ve ormanlık yapısı, akarsu ve dereleri, iklimi, flora ve faunası, kültürü, mimarisi vs. oldukça özgün bir karakter taşımaktadır. Bu sayede bölgemiz, turizm ve seyahat için benzersiz bir destinasyon deneyimi fırsatı sunmaktadır. Son yıllarda hava ve karayolu ağının gelişmesiyle bölgemize erişimin kolaylaşması turizmin gelişmesinde en etkili unsurlardan biri olmuştur. 

Trabzon ili, bölgemizdeki turizm hareketinin merkezi konumundadır. İldeki ulaşım imkanlarının ve turizm hizmet altyapısının diğer illerimize göre gelişmiş olmasının bunda etkisi büyüktür. Son yıllarda Ordu-Giresun Havalimanı’nın açılması ve Batum Havalimanı’nın ülkemizin kullanımına açılması ile turizm bölge geneline doğru daha geniş yayılım imkanı bulmuştur.

Sümela Manastırı, Ayder ve Uzungöl bölgemizde en çok bilinen ve ziyaret edilen destinasyonlardır. Bu destinasyonlara olan yoğun talebin yeni destinasyonlar oluşturularak bölgemizin geneline yayılması ve daha yönetilir destinasyonlar oluşturulması ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Destekleme, planlama, yatırım ve tanıtım çalışmalarımız neticesinde Ordu-Çambaşı Yaylası, Giresun-Kümbet Yaylası ve Giresun Adası, Gümüşhane-Karaca Mağarası, Trabzon Çal Mağarası ve Hıdırnebi Yaylası gibi yeni destinasyonlara ilgi artmıştır.

Bölge illerimiz, mevcut  turizm unsurlarının yanısıra turistik kaynak değer açısından farklı unsurları da barındırmaktadır. Bu da farklı turistik tür ve aktiviteler için fırsat sunmaktadır. Artvin, bakir ve vahşi doğasıyla ekoturizm faaliyetleri açısından öne çıkmaktadır. Rize’de otantik kırsal yaşam ve yaylalar ile ilgi görmektedir. Ordu’da şehir turizmi ve teleferik gibi kentsel unsurların yanında kumsallar ve denize ilgi artmaktadır. Gümüşhane’deki Süleymaniye, Satala, Kurum gibi tarihi yerleşimler tarih ve kültür bakımından bölgeye zenginlik katmaktadır. Doğal güzellikleri ve yaylaları ile bilinen Trabzon’da kültür ve tarih turizmi konularındaki gelişmeler dikkat çekmektedir.

Bölgemizde Turizm
  • Doğu Karadeniz Bölgesi’nde turizmde pazar bağımlılığı sorunu söz konusudur. Bölgeye gelen yabancı turistler arasında Körfez ve Ortadoğu Bölgesi ülkelerinden gelen turistler ağırlıktadır. Bunun için pazar çeşitlendirmeye faaliyetleri yürütmekteyiz.
  • Bölgemiz, doğal güzellikler bakımından çok yüksek bir çekiciliğe sahip olsa da daha fazla deneyim sunan turistik unsurların geliştirilmesi gerekmektedir. Gezip görmeye dayalı turistik aktivitelerin sürdürülebilir olmadığı anlaşılmıştır. Bölgenin kültürü, yaşantısı, tarımı, zanaati, doğası vs. gibi alanlarda bölgeyi turizmde cazibesini artıracak unsurlara sahiptir.
  • Son yıllarda turizmin hızlı gelişmesiyle birlikte hizmet veren işletmelerin sayısında da hızlı artış olmuştur. Bununla birlikte işletmelerin; niteliklerinin, ürün çeşitlerinin, ve hizmet kalitelerinin artırılmasına da ihtiyaç vardır. Böylece hem turistlerde memnuniyet seviyesi artırılması hem de işletmelerin dayanıklılığı artırılabilir
  • Bölge turizminde doğa temelli bir turizm yaygın olmasına rağmen karşın kültür, inanç, ekoturizm, kamp ve karavan, gastronomi ve toplantı-etkinlik turizmi türleri potansiyel gelişim alanlarıdır. Ayrıca deniz turizminin de diğer türlerle birlikte turistin hizmetine sunulması mümkündür.
  • Turizmin belirli bir döneme sıkışması kısıtlı bir turizm hareketi yaratmaktadır. Bunun da çözümü ürün ve hizmet çeşitlerini artırmaktır. Böylece turist çeşitliliğinin ve sayısının artırılması, kalış sürelerinin uzatılması, turizm gelirlerinin artırılması sağlanabilir.
  • Bölgemizde turizmin temel kaynağı olan doğanın iklim değişikliği ve insan müdahalesi nedeniyle tahribatı söz konusudur. Bu kapsamda bölgemiz genelinde çarpık yapılaşma, kuraklık, taşkın, heyelan, sel, ıslah ve atık yönetimi konularında aktif olarak mücadele edilmektedir.
  • Bölgemizde turizm sektörünün büyümesi, paydaşların artması, yeni destinasyonların oluşması, turizme müdahil olan kurum ve kuruluşların sayısının artması nedeniyle paydaşların ortak hareket edeceği ve müşterek politikalar belirleyip uygulayacağı yönetim örgütlerinin kurulmasına ihtiyaç vardır.
  • Doğu Karadeniz Bölgesi, turizm işletme ve turist sayıları bakımından ülkemizin en önemli beş Düzey 2 bölgesinden biridir. Bu da bölgemizi turizmde önemli bir destinasyon yapmaktadır. Bu bakımdan bölgemizde turizmin ana gelir ve gelişim unsuru olarak sürdürülebilir gelişimi zorunludur.

Ajans olarak, faaliyet göstermeye başladığımız 2010 yılından bu yana bölgemizde  turizm altyapısının, destinasyonların, turizm hizmetlerinin, turizm tür ve ürünlerinin geliştirilmesine yönelik proje ve yatırımların desteklenmesi için finansal destekler sağladık. 2010-2020 yılları arasında 10 farklı destek programı kapsamında 237 projeyi destekleyerek hayata geçirdik. Bu sayede bölgemiz turizm alanında çok önemli mesafe kat ettik. Örnek vermek gerekirse, bu süreçte Trabzon ilindeki yatak kapasitesini 3 katına, yabancı turist sayısını da yaklaşık 7 katına çıkardık.

Ajans olarak bölgemizin turizm değerlerinin yurtiçi ve yurtdışı pazarlarda tanıtımı için çok sayıda tanıtım ve pazarlama faaliyeti gerçekleştirdik. Hedef pazarlarda turizm fuarlarına katıldık. Bölgemizin turizmini uluslararası arenada tanıtırken sektör temsilcilerimize satış, pazarlama ve işbirliği imkanları sağladık. Yatırım tanıtım ve destek faaliyetlerimiz sayesinde bölgemize önemli yabancı yatırımları bölgemize kazandırdık.

Daha fazla turiste ulaşabilmek için acente, sosyal medya fenomenleri ve basın temsilcilerine yönelik çok sayıda tanıtım turları düzenledik. Farklı ülkelerde yayınlanmak üzere basın içerikleri hazırladık.

Yapılan her faaliyette ve her stratejide Doğu Karadeniz’i bir bütün destinasyon olarak tanıttık ve paydaşlarımızla birlikte hareket ettik.

Zeytinlik Evleri, Giresun merkez ilçesinde kendisine has mimarisiyle dikkat çekmektedir. 19. yy’da bölgede ticaret yapan zengin halkın Marsilya mimarisi ile inşa ettikleri evler restore edilerek tekrar canlandırılmıştır. Tarihi evlerin UNESCO Dünya Geçici Miras Listesi’ne girmesi için çalışılmaktadır.

Ordu il merkezine 55 km uzaklıkta Çambaşı Yaylası’nda bulunan Çambaşı Kayak Tesisleri, bölgemizin en önemli kış turizm merkezlerindendir. Ordu-Giresun Havalimanı’nın açılmasıyla birlikte ziyaretçilerin odağı olmuştur.

Trabzon’un Düzköy ilçesinde bulunan Çal Mağarası, denizden 1050 metre yüksekte yer almaktadır. Dünyanın en uzun ikinci mağarası olarak kabul edilen mağarasının içerisinden dere akmaktadır. Mağaranın içerisindeki havanın özellikle astım ve nefes darlığına iyi geldiği bilinmektedir. Yılda 50 binden fazla ziyaretçi almaktadır.

Tarihi Süleymaniye Mahallesi, Gümüşhane Merkeze bağlı eski bir Türk ve Rum yerleşim yeridir. Osmanlı’nın altın ve gümüş darphanesi olarak bilinir. Cami, kilise, han, hamam ve sivil mimari örnekleriyle ünlüdür.

Barajlar diyarı olarak bilinen Artvin ilinin en büyük 3. barajıdır. Üzerinde balıkçılık da yapılan baraj gölü çevresinde turizm faaliyetleri yürütülmektedir. Yakın gelecekte baraj gölü üzerinde kurulacak olan iskele ile gezi amaçlı tekne turları yapılabilecektir.

Ayder, yayla denince ülkemizde ilk akla gelen yayladır. Doğu Karadeniz’in en karakteristik özelliklerini taşıyan yayla, kendisi gibi ünlü Kavron, Sal, Pokut, Elevit gibi ünlü yaylalarla  çevrilidir. Ayder’i içerisinde alan Fırtına Vadisi, mimarisi, yaşam tarzı, şelaleri, dereleri ve macera aktiviteleri ile çok sayıda çekicilikler sunar

Ajans olarak bölgemizde turizmin, günün koşulları ve geleceğin değişim beklentisine göre yenilikçi bir bakış açısıyla geliştirmek için faaliyetler yürüteceğiz. Bölgede turizmi 12 aya yayarak bölge turizm gelirlerini ve turist sayısını artırmak amacıyla 2021-2023 yılları arasında uygulanmak üzere Doğu Karadeniz Bölgesi Turizm 2.0 Sonuç Odaklı Programı’nın uygulamasına başlamış bulunmaktayız. Bu program ile;

  • Bölgede destinasyon yönetimi mantığıyla yeni turizm destinasyonları oluşturacak ve mevcutları geliştirecek,
  • Hedef pazarları çeşitlendirecek,
  • Alternatif turizm türlerini yaygınlaştıracak faaliyetler yürüteceğiz.

Program kapsamında, 2021-2023 dönemi için, bölgemizde turizmin belirlenen amaçlar çerçevesinde geliştirilmesi için çok sayıda faaliyet planladık. Faaliyetlerin neticesinde ortaya çıkacak projeleri de bu süreçte tasarlayıp hayata geçireceğiz.

Faaliyetler hayata geçirilirken paydaşların sürece dahil edilmesi, proje ve faaliyetlerin sahiplenilmesi için paydaşların etkin destek ve işbirliğini sağlayacağız. Bunun için illerde mevcut destinasyon örgütleriyle çalışmayı teşvik edip  olmayan illerde bu tip turizmi tek elden yöneten yapıların kurulması için faaliyetler yürüteceğiz. 

Turizme Yenilikçi Bakış Açısı Getiriyoruz

2021 yılından itibaren Ajans olarak, program odaklı bir yaklaşım çerçevesinde, turizme farklı bakış açısı ve yeni bir vizyon  kazandırmak için çalışmalar yürütmek amacındayız. Bölgemizde belirli merkezlere yoğunlaşan turizmi yeni destinasyonlar ve turizm gelişim bölgeleri oluşturarak bölge geneline yaymayı hedefliyoruz. Aynı zamanda turizm aktivite ve türlerini çeşitlendirerek turist sayısını ve turizm gelirlerini artırmayı, turizmi yıl geneline yaymayı ve bölgede turist deneyimini güçlendirmeyi planlıyoruz. Bu kapsamda hazırladığımız Doğu Karadeniz Turizm 2.0 Sonuç Odaklı Programının uygulamalarına Artvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize ve Trabzon illerimizde başladık.

 

 

Bölgemizde turist deneyimini artıracak ürünler geliştiriyoruz

Bölgemizin turizmini ziyaretçiler için yalnızca gezip görme aktivitesi yapılan destinasyon olmaktan çıkarıp ziyaretçilerin bölgemizin kültürü, yaşam tarzı, tarımı, zanaati, sporu, mutfağı gibi unsurları deneyimledikleri bir destinasyona dönüştürmek için faaliyetler yürütüyoruz. Bölgemizde henüz turistik olmayan  en az üç farklı değeri turizme kazandırıp turistik birer ürüne dönüştüreceğiz. Böylece, ziyaretçilerin bölge ile daha yakın bağlar kurmalarını sağlamayı hedefliyoruz. Bunun için deneyim turizmi kapsamında ürünlerin tespiti için araştırmalar yapıp tanıtım faaliyetleri yürüteceğiz.

 

 

Bölgemizde Kamp ve Karavan Turizmini Geliştiriyoruz

Turizmde talebi artan kamp ve karavan turizmini bölgemizde geliştirmek için kamp ve karavan park alanları planlayacağız. Bu kapsamda bölge genelinde turizm destinasyonlarına yakın alanlarda karavan park şartlarına ve standartlarına uygun alanlar planlayıp bu tesislerin yatırımı için destek ve işbirlikleri faaliyetleri yürüteceğiz.

 

Bölgemize yeni destinasyonlar kazandırıyoruz

Uzungöl, Ayder, Sümela gibi çok bilinen ve yoğun turist alan destinasyonların yükünü hafifletmek, turistleri yeni destinasyonlara çekmek ve turizmi bölge illerine yaymak için yeni destinasyonlar planlıyoruz. Program süresince her ilimizde en az bir yeni destinasyon planlamayı yada konsept olarak projelendirmeyi; sonrasında ise yatırımlarla bu projeleri gerçekleştirip bölgemizin karakteristiğine uygun yeni destinasyonlar oluşturmayı hedefliyoruz. Böylece, bölgemizde turist deneyimini güçlendiriyoruz. Bunun için yerel kurumlarla koordineli şekilde çalışmalarımıza başlayacağız.

Hazırlanan plan, proje ve konseptlerin özel sektör yatırımına uygun olanları için yatırım tanıtım ve destek faaliyetleri yürüteceğiz. Bu amaçla yatırım fuarlarına katılım sağlayacağız.

 

 

 

 

Bölge turizmini Yeni Pazarlara açıyoruz

Bölgemiz turizmine yeni müşteri grupları kazandırmak ve hedef pazarları çeşitlendirmek için yeni dönemde farklı ülkelere yönelik tanıtım faaliyetleri gerçekleştirmeyi planladık. Geçtiğimiz yıllarda bölgemiz, Körfez Bölgesi ülkelerinden gelen Arap turistler için uğrak bir destinasyondu. Mevcut pazarların yanı sıra Azerbaycan, İran, Umman, Lübnan, Ürdün, Japonya ve Kore gibi ülkelerde bölge turizmini tanıtacağız. Bu amaçla sektör paydaşlarımızla fuarlara katılmayı planlıyoruz. Bunun yanı sıra çok sayıda roadshow(ülkelerde tanıtım), B2B ve famtrip(tanıtma turları) gibi tanıtım ve işbirliği organizasyonları planladık. Yurtiçi tanıtıma yönelik de benzer şekilde faaliyetler planlıyoruz.

Kültür turizmini öne çıkarıyoruz

Bölgemiz şimdiye dek çoğunlukla doğasıyla ön plana çıkarken sahip olduğu kadim kültüre ait unsurların turizmde öne çıkarılmasının zamanı geldi. Ajans olarak bölge illerimizin tamamında mevcut kültürel zenginliği gün yüzüne çıkarıyoruz. Bölgemizde çoğunlukla tarihi miras unsurlarından oluşan kültür turizmine yönelik Gümüşhane tarihi Süleymaniye Mahallesi, İmera ve Kurum Tarihi Yerleşimleri, Trabzon Yanbolu-Santa Vadisi, Rize Çağlayan Vadisi gibi tarih ve kültür bölgeleri göze çarpmaktadır. Bu amaçla bölgemiz genelinde kültür turizmine yönelik planlama, rotalama, tabelalandırma gibi faaliyetler yürüteceğiz.

 

 

 

Bölgemizin Ekoturizm destinasyonlarını ve rotalarını çıkarıyoruz

Bölgemizin doğası, kültürü, yaşam tarzı ve kırsal yaşam unsurlarının zenginliğini turizme kazandırıyoruz. Bölge çapında ekoturizm konusunda bir süredir yürütülen faaliyetler sayesinde farkındalık oluşturulmuş durumda. Bölge genelinde ekoturizme dönük pratikleri artırmayı ve bu alanda girişim ve yatırımları teşvik etmeyi planlıyoruz. Bölgemiz genelinde ekoturizme en uygun 6 alt bölgede pilot destinasyon ve rotalama gerçekleştirmeyi planladık.

 Destinasyon Yönetimini kurumsallaştırıyoruz

Bölge illerinde turizmin müşterek yönetimini sağlamak için çeşitli seviye ve modellerde destinasyon yönetimleri kurmayı planlıyoruz. Halihazırda Trabzon ilinde kurulmasına aktif destek verdiğimiz Turizm Konseyi’ne benzer modelleri ilin potansiyeline göre organize edip paydaşların katılıma ve kullanımına sunacağız. Bu sayede turizmde kararların ortak alınması ve alınan kararların kurumlar arası eşgüdüm içerişinde uygulanmasını sağlayacağız. Böylece turizm yönetimindeki çok taraflılık ve kaynak verimsizliğini ortadan kaldırmış olacağız.

 

 

 

Bölgemizin değerlerini Hediyelik Eşyalara yansıtıyoruz

Bölge illerimizin sahip olduğu doğal, kültürel, yaşamsal, sanatsal, mimari vb. değerlerinden esintileri araştırıp derleyerek marka değeri yüksek olanları tasarlayıp görselleştiriyoruz. Bu sayede bölgemizde turizmin güdülediği yeni bir üretim ve gelir alanı açacağız. Bu sayede hem yerel üreticilere ve satıcılara yol göstermiş olacağız hem de Ajans olarak destekleyip teşvik edeceğimiz üretim mekanlarında üretimini sağlayacağız. Bölgede halihazırda üretilen hediyelik eşyalara da modern ve yeni bir boyut kazandırmış olacağız. Çalışmanın yalnızca hediyelik eşya boyutunda kalmadan günlük kullanım eşyası veya moda gibi pratiklere uygulanmasını sağlayacağız.