Ajansımız, Güneydoğu Anadolu Bölgesinin tamamını Mezopotamya Markası adı altında birleştirerek sürdürülebilir turizm destinasyonu yapmayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda, bölgede bulunan doğal, tarihi ve kültürel değerler turizme kazandırılacak, tematik turizm rotaları geliştirilecek, bölgenin turizmde kalkınması sağlanacaktır. Mezopotamya turizm destinasyonunu küresel ölçekte tanıtıp ve pazarlayıp bölgeyi dünya çapında turizm destinasyon cazibe merkezi haline gelmesi sağlanacaktır. |
Güneydoğu Anadolu Bölgesi, insanlık tarihinin gelişiminde ilklere ev sahipliği yapmış, bereketli hilal bölgesinin kuzeyini oluşturan Yukarı Mezopotamya Havzası’dır. Kültürel miras bakımından oldukça zengin olan bölge, küresel ölçekte eşsiz ve özgün turizm potansiyeline sahiptir. Tarihi İpek Yolu güzergâhında bulunan bölgenin kültürel mirası oldukça zengin ve çeşitlidir. Asur, Babil, Roma, Bizans, Pers, Emevi, Abbasi, Artuklu, Selçuklu, Eyyubi, Osmanlı gibi birçok farklı medeniyeti temsil eden devletler burada kurulmuş ve gelişmiştir. Kentsel sit alanları tarihi ve geleneksel kent dokusuyla; tarih, kültür ve inanç turizmi açısından yüksek potansiyel teşkil etmektedir.
Tarihte ilk tapınağın, İlk yerleşik hayatın, ilk tarımın yapıldığı, yazının icat edildiği ve ilk medeniyetlerin kurulduğu Mezopotamya, kültürel miras bakımından küresel ölçekte eşsiz değerlere ve özgünlüğe sahiptir. Adıyaman’da bulunan Nemrut Dağı, Diyarbakır’da bulunan Körtik Tepe, Mardin’de bulunan Boncuklu Tarla, Dara Antik Kenti ve Gaziantep’te bulunan Zeugma Arkeolojik Alanı bunlardan sadece birkaçıdır.
Güneydoğu Anadolu Bölgesi tarihi eserlerinin çokluğu ve doğal güzellikleri nedeniyle özellikle kültür turizmi açısından büyük potansiyel taşımaktadır. Bölge illeri (Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, Şanlıurfa, Şırnak) son dönemde dünyada ve ülkemizde değişen turizm yaklaşımı ile ülkemizin öne çıkan turizm destinasyonları haline gelmiştir. Ek olarak, bölge barındırdığı değerler ve doğal güzellikleri göz önüne alındığında gastronomi turizmi, inanç turizmi, eko-turizm gibi alternatif turizm türleri açısından da elverişlidir.
GAP Bölgesi sahip olduğu doğal güzellikleri, tarihi ve kültürel değerleri açısından dikkate değer bir potansiyele sahiptir. UNESCO Dünya ve Kültür Mirası Listesi’nde yer alan Diyarbakır Surları, Hevsel Bahçeleri, Göbeklitepe, Nemrut Dağı; UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağında yer alan Gaziantep mutfağı ve Cittaslow olarak seçilen Halfeti bölgenin kültürel zenginliğine ve turizm potansiyeline örnek teşkil etmektedir. Bölgede turizm sektörünün geliştirilmesi için sahip olunan mirasın etkin tanıtımı, sürdürülebilir turizm bilincinin geliştirilmesi ve hizmet sektörünün niteliğinin artırılması konularında daha somut adımlara ihtiyaç duyulmaktadır. |
Bir Bakışta Mezopotamya Turizmi
Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, Şanlıurfa ve Şırnak illerini kapsayan bölgeyi (TRC Bölgesi) Mezopotamya markası altında bütünleşik bir turizm destinasyonu yapma hedefiyle bölgenin tarih, kültür, doğa, inanç, dil, folklor, gastronomi ögelerinin ulusal ve uluslararası tanıtımı ve markalaşmasına yönelik çalışmalar yürütülmektedir. TRC Bölgesi’nde kültür ve inanç turizmi öne çıkmakta olup bölge sahip olduğu doğal varlıkları ile turizm çeşitliliği sağlama potansiyeli taşımaktadır. TRC Bölgesi’ne gelen turistlerin büyük çoğunluğu turlardan ziyade bireysel olarak bölgeye gelmekte, ziyaretlerin çoğunluğu şehir merkezleriyle sınırlı kalmaktadır. Bölge turizm sektörünün geliştirilmesi için turizm aktivitelerinin çeşitlendirilmesi ve on iki aya yayılması, âtıl durumda bulunan kamu ve özel sektör tesislerinin turizme kazandırılması, yeni turizm rotalarının geliştirilmesi önem arz etmektedir. Bu alanlarda yapılacak çalışmalarla turist sayısının ve ortalama konaklama süresinin artırılması ve turizm gelirlerinin bölge geneline yayılması amaçlanmaktadır. Bölge turizm faaliyetlerinin ilgili paydaşların koordinasyonunda yürütülmesi, destinasyon çalışmalarının etkili bir şekilde sürdürülmesi, ortak bir gelecek vizyonu oluşturulması amaçlarına yönelik turizm platformu yönetim danışmanlıkları oluşturulacaktır. |
TRC Bölgesi’nde 2010-2019 döneminde GAP Eylem Planları, Cazibe Merkezlerini Destekleme Programı ve Kalkınma Ajansları mali destek programları ve güdümlü proje destekleri aracılığıyla turizm sektörünü geliştirmeye yönelik çeşitli faaliyetler yürütülmüştür. Bu kapsamda, turizm altyapısının iyileştirilmesi, kültür varlıklarının korunması ve geliştirilmesi, yeni turizm çekim merkezleri oluşturulması, konaklama başta olmak üzere hizmetler sektöründe yer alan işletmelerin geliştirilmesi, tarihi ve kültürel varlıkların ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtımına yönelik projeler hayata geçirilmiştir.
Bölgenin yurtdışında tanıtılması amacıyla Ajansımız, İpekyolu KA, Karacadağ KA ve GAP İdaresi iş birliğinde Rusya’nın en önemli gazetecilerinden ve turizm dergisi yazarlarından oluşan heyet bölgeye davet edilmiştir. Ziyaret kapsamında Gaziantep, Şanlıurfa, Mardin ve Diyarbakır’da bulunan önemli kültür ve turizm merkezlerinde incelemelerde bulunulmuş, Mezopotamya turizm markası hakkında bilgilendirme yapılmıştır. Ziyaretin akabinde bölge tanıtımına yönelik haberler Rusya basınında yer almıştır. Balkanlar ve Rusya’dan sosyal medyada geniş kitlelerce takip edilen kişiler bölgede ağırlanmıştır. Gerçekleştirilen bu çalışmalar sonucunda Balkanlar ve Rusya bölgesinde faaliyet gösteren acenteler Mezopotamya bölgesini tur programlarına eklemeye başlamıştır.
7 Kasım 2020 tarihinde Diyarbakır’da Mezopotamya’nın Altın Üçgeni Diyarbakır-Mardin-Şanlıurfa Kültür ve İnanç Destinasyonu Çalıştayı gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen çalıştaya Kültür ve Turizm Bakanlığı temsilcileri, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TURSAB) yöneticileri, turizm sektörü ile ilişkili çeşitli kurumların temsilcilerinden oluşan 250 kişi katılım sağlamıştır.
Göbeklitepe Arkeolojik Alanı, Şanlıurfa kent merkezinin 18 kilometre kuzeydoğusunda yer almaktadır. 1994 yılından bu yana arkeolojik çalışmaların sürdüğü Göbeklitepe, tarihi 12.000 yıl öncesine uzanan bir kült merkezidir. Her geçen gün ziyaretçi sayısı artan Göbeklitepe’yi 2019 yılında 412.378 kişi ziyaret etmiştir |
Nemrut Dağı Ören Yeri, Pütürge ve Kâhta İlçe sınırları içerisinde yer almaktadır. Kommagene Kralı I. Antiochos’un tanrılara ve atalarına minnettarlığını göstermek amacıyla Nemrut Dağı’nın yamaçlarına yaptırdığı mezar ve anıtsal heykeller, Helenistik dönemin en görkemli kalıntılarından biridir. |
Diyarbakır’da bulunan Zerzevan Kalesi dünyanın en iyi korunmuş Roma İmparatorluğu doğu sınır garnizonu olarak bilinmektedir. Zerzevan Kalesi’ni 2019 yılında toplam 424 bin 205 kişi ziyaret etmiştir. |
Dara Antik Kenti Mardin’in 30 kilometre güneydoğusunda bulunan Oğuz Köyü'nde yer almaktadır. Tarihte Yukarı Mezopotamya'nın en önemli yerleşim yerlerinden birisi olan Dara, İmparator Anastasius'un (491-518) girişimleriyle 505 yılında, Doğu Roma İmparatorluğu’nun doğu sınırını Sasanilere karşı korumak için askeri amaçlı bir garnizon kenti olarak kurulmuştur. |
Turizme Sonuç Odaklı Program Yaklaşımı Getiriyoruz
TRC Bölgesi’nde turizm sektörünün geliştirilmesi ve Mezopotamya turizm markasının oluşturulması amacıyla Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpeyolu KA işbirliğinde tasarlanan Mezopotamya Tanıtım ve Markalaşma Sonuç Odaklı Programı 2020 yılından itibaren uygulanmaya başlanmıştır.
Mezopotamya Tanıtım ve Markalaşma Sonuç Odaklı Programı ile;
- Mezopotamya turizm destinasyonunun küresel ölçekte markalaşma, tanıtım ve pazarlama çalışmalarının yapılması,
- Doğal, tarihi ve kültürel değerlerin koruma kullanma dengesi gözetilerek turizme kazandırılması
- Yeni tematik turizm rotalarının geliştirilmesi,
- Turizm sektöründe kurumsallaşma ve hizmet kalitesinin artırılması hedeflenmektedir.
2020-2023 dönemini kapsayan program kapsamında, bölge turizminin istenilen seviyeye gelmesi bir dizi proje ve faaliyet planlanmıştır. Yapılacak çalışmalar bölgede yer alan paydaşların işbirliğinde bütüncül bir yaklaşımla ele alınacaktır. Bölgede turizm çekim merkezleri oluşturulması, turizmin çeşitlendirilmesi ve Mezopotamya turizminin markalaşması sağlanarak turizm gelirleri artırılacak ve yeni istihdam alanları oluşturulacaktır.
İpekyolu Kalkınma Ajansı, Karacadağ Kalkınma Ajansı, Dicle Kalkınma Ajansı ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi işbirliğinde yürütülmekte olan Mezopotamya Kültür Turizminin Geliştirilmesi, Tanıtım ve Markalaşma Sonuç Odaklı Programı ile MEZOPOTAMYA markasının yaygınlaştırılması; bölgenin sahip olduğu tarih, kültür, doğa, inanç, dil, folklor, gastronomi ögelerinin ulusal ve uluslararası arenada tanıtılması hedeflenmektedir.
Lobi ve Tanıtım Faaliyetleri Yürütüyoruz Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpekyolu KA işbirliğinde TRC Bölgesi kültür turlarının çeşitlendirilerek Mezopotamya markası altında ulusal ve uluslararası ölçekte bilinirliğinin ve kullanımının artırılması amacıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı, TÜRSAB ve Turist Rehberleri Birliği (TUREB) işbirliğinde lobi ve tanıtım faaliyetleri yürüteceğiz. |
|
|
Mezopotamya Akıllara Kazınıyor Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpeyolu KA işbirliğinde Yurtiçi ve yurtdışında gazetelerde, dergilerde, TV’lerde, internet sitelerinde ve billboardlarda Mezopotamya markasının görünürlüğünü arttırarak gelen turist ve geceleme sayısının arttırmayı hedefliyoruz. |
|
İzmir, İstanbul, Antalya ve Kapadokya ile Turizm Köprüsü Kuruyoruz Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpeyolu KA işbirliğinde İstanbul, Antalya, İzmir ve Kapadokya bölgelerinde bulunan havaalanı yönetimleri, büyük oteller ve acenteler ile işbirliği geliştirerek Mezopotamya turlarını özendirmeyi ve bölgeye ziyaretçi çekmeyi hedefliyoruz. |
||||
Mezopotamya Yedinci Sanata Ev Sahipliği Yapıyor Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpeyolu KA işbirliğinde Uluslararası bağlantıları olan film şirketleri ile işbirliği yaparak Mezopotamya bölgesinde sinema platosu olarak kullanılabilecek alanları tespit etmeyi ve tanıtmayı planlıyoruz. Bununla birlikte, çevrimiçi oyun geliştiriciler aracılığıyla bölgenin öne çıkan değerlerinin oyunlara konu olmasına yönelik çalışmalar yaparak destinasyonun imajına katkı sunmayı hedefliyoruz. |
|
Dijital Pazarlama ile Hedef Kitlelere Ulaşıyoruz Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpeyolu KA işbirliğinde Dijital platformlarda etkin olan kanaat önderleri, influencer ve bloggerlara Mezopotamya turizm değerlerini tanıtmayı ve bölgede yeni turizm deneyimleri yaşatmayı hedefliyoruz |
||
|
Tarih Müzik ile Buluşuyor, Sanat Zamana Dokunuyor Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpeyolu KA işbirliğinde tarihi mekanlarda yapılacak konser organizasyonları ile bölge turizmine çeşitlilik katmayı amaçlıyoruz.
|
|
||
Ezeli ve Ebedi Coğrafya’nın Hikayesini Yazıyoruz Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpeyolu KA işbirliğinde Arkeoloji, antropoloji, etnografya, sanat ve kültür tarihi alanlarında yaşayan bir müze olan Mezopotamya markasını görünür ve bilinir kılmak için bir ana hikaye oluşturmayı planlıyoruz.
|
Mezopotamya için İş Birlikleri Geliştiriyoruz Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpeyolu KA işbirliğinde Mezopotamya markasının yurt içi turizm paydaşları tarafından bilinmesi, benimsenmesi amacıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı, TÜRSAB ve Türkiye Turizm Ajansı gibi çatı kuruluşlarla işbirlikleri geliştirmeyi ve böylece yazılı, görsel ve dijital tanıtım materyallerinde daha geniş yer bulmayı hedefliyoruz.
|
|||
|
Mezopotamya Turlarını Turizme Kazandırıyoruz Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpeyolu KA işbirliğinde Mezopotamya destinasyonunun sunduğu eşsiz deneyimleri tanıtmak için çeşitli organizasyonlar düzenlenerek acentelerin ve operatörlerin Mezopotamya turlarını etkili bir biçimde sunmalarını sağlayacağız. |
|
||
Mezopotamya Festivallere Hazırlanıyor Ajansımız ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve İpeyolu KA işbirliğinde Mezopotamya markasını güçlendirecek ve bölgenin ana destinasyonların tanıtımına katkı sunacak çeşitli festival konseptleri geliştirilmeyi amaçlıyoruz.
|
|
|
Mardin’in Tarihi Çarşılarını Canlandırıyoruz Dicle Kalkınma Ajansı olarak Mardin’in en işlek Caddesi içerisinde yer alan 871 dükkân içeren 19 tarihi çarşının aslına uygun olacak ve tarihsel değerlerini yansıtacak şekilde yenileme ve rehabilitasyon çalışmalarını yürütüyoruz. Halen aktif olan veya canlılığını yitiren çarşıların Tarihi Mardin gezi rotası içerisinde ele alınarak işlerlik kazanmasını sağlayacağız. |
||||
Midyat Telkâri Tasarım ve Uygulama Merkezi Kuruyoruz Telkâri, özgün işlemeleri ile tarihte birçok medeniyetin izlerinin yer aldığı Mardin’in sahip olduğu çok kültürlü yapının yansımalarını barındıran önemli bir kültür varlığıdır. Dicle Kalkınma Ajansı olarak bu proje ile, Mardin’de yerel zanaat ürünlerinin tasarım boyutunun güçlendiriyor, ürün değer zincirinin teknolojiyle desteklenerek ürünleri standart bir hale getiriyoruz. Böylelikle ürünün ekonomik değerin yükseltiyor, gelir ve istihdam olanaklarını geliştiriyoruz. Bölgenin turizmden daha fazla gelir elde etmesine katkı sağlıyoruz. |
|
Mardin Tasarım ve İnovasyon Merkezini Kuruyoruz Mardin’de ve genel olarak bütün bölgede yöresel ürünlerin ve değer ihtiva eden yerel ürünlerin turizm sektörüne yönelik olmak üzere üretilip sunulmasını hedefliyoruz. Dicle Kalkınma Ajansı olarak proje ile Mardin zanaat ürünlerinin tasarım ile buluşmasını sağlayacak altyapıyı oluşturacağız, zanaat ürünlerinin ekonomik katma değerinin artırılmasını sağlayacağız. Aynı zamanda, yerelde üretilen hediyelik ürünlerin daha özgün bir biçimde ele alınarak inovasyona yönelik tasarlanması ve daha katma değeri yüksek ürünler olarak satılabilmesi için çalışmalar yürüteceğiz |
||
|
Tarihi Mardin'i Yayalaştırıyoruz Dicle Kalkınma Ajansı olarak ‘Tarihi Mardin’in’ yayalaştırılması projesi ile Kentsel sit alanının doğal bir gezinti alanına dönüştürüyor ve kentin turizm ekonomisinden daha çok faydalanmasını sağlıyoruz. Ayrıca yerleşik halkın sosyal yaşamının zenginleştirilerek geliştirilmesine katkı sunacağız bu proje ile birlikte konuklarımıza araç trafiğinden uzakta, kentin her sokağını, bütün tarihi unsurlarını keşfedecekleri inanılmaz bir deneyim yaşatmayı amaçlıyoruz |
Mardin Gastronomi Müzesi ve Uygulama Merkezi Kuruyoruz Dicle Kalkınma Ajansı olarak ülkemizin turizm destinasyonları arasında önemli bir potansiyeli bulunan Mardin’in yemek kültürünün kurumsallaştırılarak geleceğe aktarımı ve özgün yemek kültürünün turizmle bütünleştirmeyi hedefliyoruz. Mardin yöresel yemeklerinin özgünlüklerinin korunarak geleceğe aktarılması ve ziyaretçilere tanıtım-satış yoluyla kentin ekonomisine katkı sağlanması amaçlıyoruz. Proje ile birlikte otantik bir müzenin yanı sıra uygulama mutfağı kuruyoruz.
|