Bölgemiz İstanbul-Ankara güzergahında sanayi faaliyetlerinin yoğunluğu ile anılan bir bölge olduğu kadar, Kandıra ilçesinde Karadeniz’e paralel uzanan 52 km ve İzmit Körfezi’nin Kocaeli sınırları içerisinde kalan 101 km kıyı uzunluğu ve Yalova’nın Marmara Denizi’ne olan 105 km uzunluğundaki kıyı şeridi ile toplamda 258 km boyunca iki farklı denizle kavuşan bir bölgedir. Yalova’dan Bolu’ya kadar Karadeniz, Marmara ve karasal iklimin özelliklerini hepsini barındıran bölgemizde dört mevsim turizm faaliyetleri sürdürülmektedir. Kocaeli, Sakarya ve Bolu illerinin tümü Bithynia Antik Bölgesi’nde yer aldığı için bölgemiz, aynı zamanda tarihi ve kültürel değerlere de ev sahipliği yapmaktadır.
Bölgemizde yer alan illerimizin hepsi hem 4 mevsim turizme imkan tanıyan doğal değerleri hem de Bithynia’dan Osmanlı İmparatorluğu’na uzanan sahip olduğu tarihi varlıklarla önemli bir turizm çekim alanıdır. Bölgemizde deniz turizmi, kış turizmi, günübirlik turizm, kongre ve fuar turizmi, spor turizmi, sağlık ve termal turizmi, gastronomi turizmi, yayla turizmi, kültür turizmi ve daha birçok alternatif farklı turizm olanakları bulunmaktadır.
Kocaeli’yi Keşfedin” sloganıyla tanıtımını yaygınlaştırdığımız Kocaeli, Kartepe Zirvesi ve Yuvacık Barajı gibi doğal alanlara ve kültürel değerleri açısından birçok farklı turistik destinasyona ev sahipliği yapmaktadır. Sakarya ilimiz “Huzur Coğrafyası Sakarya” sloganı ile yaylaları ve Sapanca Gölü'nü; Bolu da “Tabiatın Kalbi Bolu” mottosu ile Köroğlu Dağları, Abant Gölü ve Kartalkaya’yı temsil etmektedir. Yalova ilimiz, “Unutulmaz Yalova” sloganı ile hem sağlık hem de dinlenme imkanlarını sunmakta; Düzce ilimizin, “Düzce: Suyu Takip Edin” mottosu ise Melen Çayı ile Karadeniz’in kavuşmasını anlatmaktadır.
Turizm sektörünün bölgemizin çeperi olarak adlandırabileceğimiz kırsal alan ve kıyılarda geliştirilmesine destek vermek bölge içi sosyo-ekonomik gelişmişlik farklarının azaltılmasına, aynı zamanda bölge istihdamının sektörel dağılımının daha dengeli bir hale dönüştürülmesine katkı sağlayacaktır.
17 milyonluk bir metropolün komşusu olan bölgemiz, ülkenin en güçlü ulaşım bağlantılarının kesişim noktası konumundadır. Doğu Marmara Kalkınma Ajansı olarak hedef pazarlara erişimi güçlü ve doğal/kültürel değerleri zengin olan bölgemizin, sahip olduğu değerlerini korumayı ve kalitesini artırarak çeşitlendirmeyi amaçlayan faaliyetler yürütmekteyiz.
Bölgemiz Turizmine Dair Önceliklerimiz
- Bölgemizin yabancı turist ziyaretlerinde ülke genelinde öncelikle tercih edilen bölgeler arasında yer alması,
- Bölgemizin özellikle günübirlik ya da tek gecelik konaklamalı turizm potansiyelinin başta İstanbul, Ankara ve Bursa olmak üzere yakın bölgede yaşayanlar için cazip hale getirilmesi,
- Bölgede turizm faaliyetlerinde kurumsal ve işlevsel bütünlüğün geliştirilmesi,
- Bölge turizminde üretilen katma değerin artırılması,
- Bölge illeri arasında turizm faaliyetlerinin gelişiminin daha koordineli sağlanması,
- Bölgede turizm yönetişimi için mevcut girişimlerin kurumsal kapasitelerinin geliştirilmesi,
- Ajans tarafından oluşturulmuş olan güçlü turizm sektör ağının destinasyon modeli etrafında ileriye taşınması,
- Orta Doğu Pazarında Doğu Marmara markasının bilinirliğinin pekiştirilmesi,
- Markalaşma çalışmalarının profesyonel bir şekilde yürütülmesi.
MARKA olarak faaliyet göstermeye başladığımız 2010 yılından bu yana, bölgemizde alternatif turizm faaliyetlerinin ve turizm altyapısının geliştirilmesi ile tanıtılmasına yönelik çeşitli çalışmalar kurguladık ve uyguladık.
● Bölgemizde yer alan tüm illerimiz için logo ve slogan tasarım yarışması organize ederek markalaşma süreci çalışmalarını başlattık.
● Bölgemizdeki turizm kurum ve kuruluşları ile birlikte 14 yurt içi, 12 yurt dışı fuar ve 4 adet büyük çaplı tanıtım organizasyonu ile bölgemizin tanıtımını yaptık. 2018 ve 2019 yılı fuarlarında ilgili firmalar arasında yaklaşık 15.000 geceleme kesinleştirilmiş ve 300 profesyonel iş bağlantısı sağlanmıştır; ayrıca coğrafi işaretli ürünler hakkında 33 iş görüşmesi netlik kazanmıştır.
● Bölgemizin turizm sektörüne dair belirlediğimiz önceliklere ilşkin faaliyetleri içeren ve bölgemizin turizm sektöründen gelen payının ve istihdam oranının artması için TURİZMDE DESTİNASYON YÖNETİMİ SONUÇ ODAKLI PROGRAMI (SOP)’nı tasarladık.
● İllerimizin tanıtım filmlerini çekerek farklı platformlarda geniş kitlelere tanıtımını sağladık.
Bölgeler arası bir proje olarak İPEKBİR, ANKARAKA ve ilgili tüm kurumlarla imzalanan protokol kapsamında Ayaş-Sapanca İpek Yolu Turizm Koridoru’nu tanıtma ve geliştirme faaliyetlerini gerçekleştirdik.
Farklı pazarları hedef alan acentelere 4 kapsamlı fam-trip organizasyonu düzenledik.
Turizm yatırımcılarına YATBİS üzerinden tahsis olanaklı turizm parseli sunduk.
Kardüz Yaylası’nın çevre düzeni planını ve ilgili diğer tüm etüt çalışmalarını gerçekleştirerek turizm yatırımcıları için hazır hale getirdik.
100’den fazla projeye mali destek sağladık. Bu sayede turizm çekim odaklarına ve bölgesel değerlere destek verdik.
Bölge Planı ve SOP kapsamında “Turizmde Bölge Potansiyeline ve Hedef Kitlelere Göre Şekillenmek” amacı altında;
Geleneksel, doğa, kültür, tarih, inanç, kış, termal, kongre turizmi alanlarında var olan değerlerimizi güçlendirmek için tüm ilgili kurum ve kuruluşlarla turizm faaliyetlerimizi yürütüyoruz.
Ayrıca Bölgemizin gelecek vaat eden yeni turizm hizmet alanları olarak sağlık ve spor turizmi konularında çalışmalarımıza devam etmekteyiz.
Turizmde Destinasyon Yönetimi Modelini Uyguluyoruz
Bölge Planımızda belirlenen hedeflere yönelik daha güçlü adımlar atmak için bölgede faaliyet gösteren tüm ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği içerisinde SOP kurgularımızdan birisinin turizm sektörü olmasına karar verdik.
Bölgemiz turizm sektörünün geliştirilmesi ve büyümesi için, iyi uygulama örneklerinin sonuçlarının yaygınlaşmasıyla kavramsal zemine oturmuş ve artan turistik hareketliliğini koruma – kullanma dengesi içinde ve bütüncül olarak yöneten “Destinasyon Yönetimi”ni sonuç odaklı program olarak tasarladık.
Burada turistik bir destinasyonun tüm bileşenleri ve tüm aktörleri ile müşterek olarak yönetilmesini, böylelikle kaynak verimliliğinin sağlanmasını, gelişimin hızlanmasını ve beşeri ve doğal değerlerin korunmasını temel hedefler olarak belirledik.
Ajansımızın “Turizmde Destinasyon Yönetimi Sonuç Odaklı Programı”nın genel amacını “bölgede öne çıkan destinasyonlarda bütüncül yönetişim mekanizmaları ile değerleri koruyarak, markalaşarak, hizmet kalitesini ve yerel aktörlerin kapasitelerini geliştirerek turizm gelirini arttırmak” olarak belirlemiş bulunmaktayız.
Gerede Kent Müzesini Turizme Kazandırıyoruz
Gerede’de mevcut durumda ilçede bulunan müze alanının ve teknolojik donanımının yetersiz olduğu tespit edilmiştir. 2012 yılında kapatılan ve atıl durumda bulunan Gerede Kapalı Cezaevi’nin yeniden restore edilerek Kent Müzesi haline getirilmesi, teknolojik donanımların temini ile turizme kazandırılması uygun görülmüştür. MARKA olarak bu proje ile Gerede ilçesinin turizm potansiyelini geliştirerek tarihi ve kültürel değerlerin yenilikçi yöntemlerle ön plana çıkarılmasını, cazibe merkezi haline getirilmesini ve turizm marka değerinin artırılmasını amaçlıyoruz.
Bölgemizin Turizmde Destinasyon Modelini Tüm Paydaşlarla Birlikte Hazırlıyoruz
Bilgilendirme etkinlikleri, destinasyon araştırma raporları, anket uygulamaları, destinasyon stratejileri, destinasyon marka kimlik çalışmaları ile destinasyon yönetimi modeline geçiyoruz. Bölgemizde klasik anlayışla yürütülen turizm faaliyetlerini daha etkin hale getirmek ve örnek modeller oluşturarak bölge geneline yaymak için Turizmde Destinasyon Modeli çalışmasını planlıyoruz. Bu model çalışması ile birlikte kamu kurumlarının, özel sektörün ve sivil toplum kuruluşlarının bölge içerisinde 3 yıl boyunca gerçekleştirecekleri turizm projelerini entegre bir şekilde yürütmelerini sağlamayı hedefliyoruz. Turizmi bölgemizin lokomotif sektörlerinin arasına dahil etmek ve istihdamı sürdürülebilir kılmak için destinasyon markalaşmasını hızlandırmayı amaçlıyoruz.
Kırsalda Yaşayan Halkımızın Turizmden Elde Ettiği Geliri Artırmak üzere Kooperatifçiliği Destekliyoruz
Bölgemizde yöresel ürün zenginliği bulunmakla birlikte bu ürünlerin tescillenmesi, markalaşması ve ticarileştirilmesi için faaliyetlerin geliştirilmesi gerekmektedir. Yöresel ürünlerin ticari değer kazanması ve coğrafi işaretli ürünlere dönüşmesi için hem ilgili kurum ve kuruluşlara, hem de kadınlar başta olmak üzere girişimcilere desteğimizi sürdürmekteyiz. Önümüzdeki 3 yıllık SOP döneminde de coğrafi işaretli ürün sayısını artırmak ve yöresel ürünlerin ticarileşmesini sağlamak için turizm faaliyetlerin uygun tüm destek mekanizmalarını bölge paydaşlarımızın istifadesine sunuyoruz.
Bölge Turizm Çeşitliliğini Destekleyen Çalışmalarda Bulunuyoruz
Sağlık ve spor turizmi strateji belgeleri, tanıtım kampanyaları, fam-trip organizasyonları, acente eğitimleri ve yerel etkinliklerle bölgemizin turizmini çeşitlendirerek ve tanıtarak güçlendiriyoruz.
Bölgemizde Gerçekleştirilecek Destinasyon Yönetimi Modeli Projelerine Destek Sağlıyoruz
Bölgemizde farklı kurumların yürütmek istedikleri turizmde destinasyon modeli çalışmalarına teknik destek ve fizibilite desteği sağlıyoruz. Bu sayede bölgemizin turizminin gelişme rotası olarak belirlediğimiz destinasyon yönetim modelinin çekirdekler halinde yaygınlaşmasını ve bütünde daha fazla etki eder hale gelmesini sağlamak için ilgili kurumları yönlendiriyoruz.