Ajansımız, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin tamamını Mezopotamya Markası adı altında birleştirerek sürdürülebilir turizm destinasyonu yapmayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda, bölgede bulunan doğal, tarihi ve kültürel değerler turizme kazandırılacak, tematik turizm rotaları geliştirilecek, bölgenin turizmde kalkınması sağlanacaktır. Mezopotamya turizm destinasyonunu küresel ölçekte tanıtıp ve pazarlayıp bölgeyi dünya çapında turizm destinasyon cazibe merkezi haline gelmesi sağlanacaktır.
Güneydoğu Anadolu Bölgesi, insanlık tarihinin gelişiminde ilklere ev sahipliği yapmış, bereketli hilal bölgesinin kuzeyini oluşturan Yukarı Mezopotamya Havzası’dır. Kültürel miras bakımından oldukça zengin olan bölge, küresel ölçekte eşsiz ve özgün turizm potansiyeline sahiptir. Tarihi İpek Yolu güzergâhında bulunan bölgenin kültürel mirası oldukça zengin ve çeşitlidir.
Güneydoğu Anadolu Bölgesi tarihi eserlerinin çokluğu ve doğal güzellikleri nedeniyle özellikle kültür turizmi açısından büyük potansiyel taşımaktadır. Bölge illeri (Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, Şanlıurfa, Şırnak) son dönemde dünyada ve ülkemizde değişen turizm yaklaşımı ile ülkemizin öne çıkan turizm destinasyonları haline gelmiştir. Ek olarak, bölge barındırdığı değerler ve doğal güzellikleri göz önüne alındığında gastronomi turizmi, inanç turizmi, eko-turizm gibi alternatif turizm türleri açısından da elverişlidir.
GAP Bölgesi sahip olduğu doğal güzellikleri, tarihi ve kültürel değerleri açısından dikkate değer bir potansiyele sahiptir. UNESCO Dünya ve Kültür Mirası Listesi’nde yer alan Diyarbakır Surları, Hevsel Bahçeleri, Göbeklitepe, Nemrut Dağı; UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağında yer alan Gaziantep mutfağı ve Cittaslow olarak seçilen Halfeti bölgenin kültürel zenginliğine ve turizm potansiyeline örnek teşkil etmektedir. Bölgede turizm sektörünün geliştirilmesi için sahip olunan mirasın etkin tanıtımı, sürdürülebilir turizm bilincinin geliştirilmesi ve hizmet sektörünün niteliğinin artırılması konularında daha somut adımlara ihtiyaç duyulmaktadır.
Bir Bakışta Mezopotamya Turizmi
- Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, Şanlıurfa ve Şırnak illerini kapsayan bölgeyi (TRC Bölgesi) Mezopotamya markası altında bütünleşik bir turizm destinasyonu yapma hedefiyle bölgenin tarih, kültür, doğa, inanç, dil, folklor, gastronomi ögelerinin ulusal ve uluslararası tanıtımı ve markalaşmasına yönelik çalışmalar yürütülmektedir.
- TRC Bölgesi’nde kültür ve inanç turizmi öne çıkmakta olup bölge sahip olduğu doğal varlıkları ile turizm çeşitliliği sağlama potansiyeli taşımaktadır.
- TRC Bölgesi’ne gelen turistlerin büyük çoğunluğu turlardan ziyade bireysel olarak bölgeye gelmekte, ziyaretlerin çoğunluğu şehir merkezleriyle sınırlı kalmaktadır.
- Bölge turizm sektörünün geliştirilmesi için turizm aktivitelerinin çeşitlendirilmesi ve on iki aya yayılması, âtıl durumda bulunan kamu ve özel sektör tesislerinin turizme kazandırılması, yeni turizm rotalarının geliştirilmesi önem arz etmektedir.
- Bu alanlarda yapılacak çalışmalarla turist sayısının ve ortalama konaklama süresinin artırılması ve turizm gelirlerinin bölge geneline yayılması amaçlanmaktadır.
- Bölge turizm faaliyetlerinin ilgili paydaşların koordinasyonunda yürütülmesi, destinasyon çalışmalarının etkili bir şekilde sürdürülmesi, ortak bir gelecek vizyonu oluşturulması amaçlarına yönelik turizm platformu yönetim danışmanlıkları oluşturulacaktır.
TRC Bölgesi’nde 2010-2019 döneminde GAP Eylem Planları, Cazibe Merkezlerini Destekleme Programı ve Kalkınma Ajansları mali destek programları ve güdümlü proje destekleri aracılığıyla turizm sektörünü geliştirmeye yönelik çeşitli faaliyetler yürütülmüştür. Bu kapsamda, turizm altyapısının iyileştirilmesi, kültür varlıklarının korunması ve geliştirilmesi, yeni turizm çekim merkezleri oluşturulması, konaklama başta olmak üzere hizmetler sektöründe yer alan işletmelerin geliştirilmesi, tarihi ve kültürel varlıkların ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtımına yönelik projeler hayata geçirilmiştir.
Bölgenin yurtdışında tanıtılması amacıyla Rusya’nın en önemli gazetecilerinden ve turizm dergisi yazarlarından oluşan heyet bölgeye davet edilmiştir. Ziyaret kapsamında Gaziantep, Şanlıurfa, Mardin ve Diyarbakır’da bulunan önemli kültür ve turizm merkezlerinde incelemelerde bulunulmuş, Mezopotamya turizm markası hakkında bilgilendirme yapılmıştır. Ziyaretin akabinde bölge tanıtımına yönelik haberler Rusya basınında yer almıştır. Balkanlar ve Rusya’dan influencerlar bölgede ağırlanmıştır. Gerçekleştirilen bu çalışmalar sonucunda Balkanlar ve Rusya bölgesinde faaliyet gösteren acenteler Mezopotamya bölgesini tur programlarına eklemeye başlamıştır.
7 Kasım 2020 tarihinde Diyarbakır’da Mezopotamya’nın Altın Üçgeni Diyarbakır-Mardin-Şanlıurfa Kültür ve İnanç Destinasyonu Çalıştayı gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen çalıştaya Kültür ve Turizm Bakanlığı temsilcileri, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TURSAB) yöneticileri, turizm sektörü ile ilişkili çeşitli kurumların temsilcilerinden oluşan 250 kişi katılım sağlamıştır.
Göbeklitepe Arkeolojik Alanı, Şanlıurfa kent merkezinin 18 kilometre kuzeydoğusunda yer almaktadır.1994 yılından bu yana arkeolojik çalışmaların sürdüğü Göbeklitepe, tarihi 12.000 yıl öncesine uzanan bir kült merkezidir. Her geçen gün ziyaretçi sayısı artan Göbeklitepe’yi 2019 yılında 412.378 kişi ziyaret etmiştir.
Nemrut Dağı Ören Yeri, Pütürge ve Kâhta İlçe sınırları içerisinde yer almaktadır. Kommagene Kralı I. Antiochos’un tanrılara ve atalarına minnettarlığını göstermek amacıyla Nemrut Dağı’nın yamaçlarına yaptırdığı mezar ve anıtsal heykeller, Helenistik dönemin en görkemli kalıntılarından biridir.
Dara Antik Kenti, Mardin’in 30 kilometre güney doğusunda bulunan Oğuz Köyü'nde yer almaktadır. Doğu Roma İmparatorluğu’nun doğu sınırını Sasanilere karşı korumak için askeri amaçlı bir garnizon kenti olarak kurulmuştur.
Kaya içine oyulan yapılardan oluşan ve geniş bir alana yayılan antik kent; kilise, saray, çarşı, zindan, tophane ve su bendi kalıntıları halen görülebilmektedir.
TRC Bölgesi’nde turizm sektörünün geliştirilmesi ve Mezopotamya turizm markasının oluşturulması amacıyla GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Karacadağ KA ve Dicle KA işbirliğinde tasarlanan Mezopotamya Tanıtım ve Markalaşma Sonuç Odaklı Programı 2020 yılından itibaren uygulanmaya başlanmıştır.
Mezopotamya Tanıtım ve Markalaşma Sonuç Odaklı Programı ile;
- Mezopotamya turizm destinasyonunun küresel ölçekte markalaşma, tanıtım ve pazarlama çalışmalarının yapılması,
- Doğal, tarihi ve kültürel değerlerin koruma kullanma dengesi gözetilerek turizme kazandırılması
- Yeni tematik turizm rotalarının geliştirilmesi,
- Turizm sektöründe kurumsallaşma ve hizmet kalitesinin artırılması hedeflenmektedir.
2020-2023 dönemini kapsayan program kapsamında, bölge turizminin istenilen seviyeye gelmesi için bir dizi proje ve faaliyet planlanmıştır. Yapılacak çalışmalar bölgede yer alan paydaşların işbirliğinde bütüncül bir yaklaşımla ele alınacaktır. Bölgede turizm çekim merkezleri oluşturulması, turizmin çeşitlendirilmesi ve Mezopotamya turizminin markalaşması sağlanarak turizm gelirleri artırılacak ve yeni istihdam alanları oluşturulacaktır.
Turizme Sonuç Odaklı Program Yaklaşımı Getiriyoruz
İpekyolu Kalkınma Ajansı, Karacadağ Kalkınma Ajansı, Dicle Kalkınma Ajansı ve GAP Bölge Kalkınma İdaresi işbirliğinde yürütülmekte olan Mezopotamya Kültür Turizminin Geliştirilmesi, Tanıtım ve Markalaşma Sonuç Odaklı Programı ile MEZOPOTAMYA markasının yaygınlaştırılması; bölgenin sahip olduğu tarih, kültür, doğa, inanç, dil, folklor, gastronomi ögelerinin ulusal ve uluslararası arenada tanıtılması hedeflenmektedir.
Lobi ve Tanıtım Faaliyetleri Yürütüyoruz
TRC Bölgesi kültür turlarının çeşitlendirilerek Mezopotamya markası altında ulusal ve uluslararası ölçekte bilinirliğinin ve kullanımının artırılması amacıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı, TÜRSAB ve Turist Rehberleri Birliği (TUREB) işbirliğinde lobi ve tanıtım faaliyetleri yürüteceğiz.
Tarih Müzik ile Buluşuyor, Sanat Zamana Dokunuyor
Tarihi mekanlarda yapılacak konser organizasyonları ile bölge turizmine çeşitlilik katmayı amaçlıyoruz.
İzmir, İstanbul, Antalya ve Kapadokya ile Turizm Köprüsü Kuruyoruz
İstanbul, Antalya, İzmir ve Kapadokya bölgelerinde bulunan havaalanı yönetimleri, büyük oteller ve acenteler ile işbirliği geliştirerek Mezopotamya turlarını özendirmeyi ve bölgeye ziyaretçi çekmeyi hedefliyoruz.
Mezopotamya Turlarını Turizme Kazandırıyoruz
Mezopotamya destinasyonunun sunduğu eşsiz deneyimleri tanıtmak için çeşitli organizasyonlar düzenlenerek acentelerin ve operatörlerin Mezopotamya turlarını etkili bir biçimde sunmalarını sağlayacağız.
Mezopotamya Akıllara Kazınıyor
Yurtiçi ve yurtdışında gazetelerde, dergilerde, TV’lerde, internet sitelerinde ve billboardlarda Mezopotamya markasının görünürlüğünü arttırarak gelen turist ve geceleme sayısının arttırmayı hedefliyoruz.
Mezopotamya Festivallere Hazırlanıyor
Mezopotamya markasını güçlendirecek ve bölgenin ana destinasyonların tanıtımına katkı sunacak çeşitli festival konseptleri geliştirilmeyi amaçlıyoruz.
Dijital Pazarlama ile Hedef Kitlelere Ulaşıyoruz
Dijital platformlarda etkin olan kanaat önderleri, influencer ve bloggerlara Mezopotamya turizm değerlerini tanıtmayı ve bölgede yeni turizm deneyimleri yaşatmayı hedefliyoruz.
Mezopotamya Yedinci Sanata Ev Sahipliği Yapıyor
Uluslararası bağlantıları olan film şirketleri ile işbirliği yaparak Mezopotamya bölgesinde sinema platosu olarak kullanılabilecek alanları tespit etmeyi ve tanıtmayı planlıyoruz. Bununla birlikte, çevrimiçi oyun geliştiriciler aracılığıyla bölgenin öne çıkan değerlerinin oyunlara konu olmasına yönelik çalışmalar yaparak destinasyonun imajına katkı sunmayı hedefliyoruz.
Mezopotamya için İş Birlikleri Geliştiriyoruz
Mezopotamya markasının yurt içi turizm paydaşları tarafından bilinmesi, benimsenmesi amacıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı, TÜRSAB ve Türkiye Turizm Ajansı gibi çatı kuruluşlarla işbirlikleri geliştirmeyi ve böylece yazılı, görsel ve dijital tanıtım materyallerinde daha geniş yer bulmayı hedefliyoruz.
Ezeli ve Ebedi Coğrafya’nın Hikayesini Yazıyoruz
Arkeoloji, antropoloji, etnografya, sanat ve kültür tarihi alanlarında yaşayan bir müze olan Mezopotamya markasını görünür ve bilinir kılmak için bir ana hikaye oluşturmayı planlıyoruz.
Uluslararası Festivallerin Gerçekleştirilmesine Katkı Sağlıyoruz
Gastronomi alanında UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağı’na ülkemizden katılan ilk şehir olan Gaziantep’te Uluslararası Gastronomi Festivali’nin düzenlenmesine katkı sağlamaya devam ediyoruz. 2018, 2019 ve 2020 yıllarında düzenlenen festivale her yıl yerli ve yabancı yaklaşık 1 milyon kişi katılım sağlıyor. Festival ile yerli ve yabancı yabancı şefleri, gastronomi yazarlarını, restoran işletmecilerini, sanatçıları ve sosyal medya temsilcilerini bölgemizde ağırlıyoruz. Bölge mutfağının uluslararası ve ulusal ölçekte tanıtımını yapıyoruz ve gastronomi alanında ekonomik değer üretiyoruz.
Adıyaman’da Ev Pansiyonculuğunu Başlatıyoruz
Ev pansiyonculuğu, bir ailenin oturmakta olduğu evi veya odasını turistlere belli bir ücret karşılığı kiraya verilmesi anlamına geliyor. Adıyaman tarihi, kültürel ve mimari olarak Türkiye’nin önemli eko-turizm merkezlerinden birisidir. Bu çerçevede, Nemrut Dağı Milli Parkı içerisinde belirlenen köylerden ikisinde kırsal turizm uzmanları tarafından 20 kişiye ev pansiyonculuğu eğitimi vereceğiz. Adıyaman’da ev pansiyonculuğu bölgede gelişen turizm sektörüne yeni bir öneri ve artan konaklama talebine alternatif bir çözüm olacaktır.
Bölgemizin Görsel Hafızasını Oluşturacağız
Bölgemizde öne çıkan turizm destinasyonlarının tanıtımının yapılması amacıyla Hasan Kalyoncu Üniversitesi (HKÜ) Görsel İletişim Tasarımı Bölümü işbirliğinde bölgemizin turizm destinasyonlarının görsel içeriklerini oluşturacağız.UNESCO Dünya Miras Listesi’ne 1987 yılında kültürel varlık olarak kaydedilen Nemrut Dağı, ülkemizin önemli turizm destinasyonlarından biridir. 2014 yılından bu yana Nemrut Dağı ve Kommagene Uygarlığına ait diğer anıtların bakım, onarım ve tanıtımı amacıyla “Kommagene Nemrut Yönetim Planı”nı hazırlamıştık. Önümüzdeki dönemde güncelleyeceğimiz plan çerçevesinde markalaşma, tanıtım ve pazarlama gibi konulara öncelik verip koruma-kullanma dengesini gözeterek yeni turizm destinasyonları ve turizm rotaları geliştireceğiz.
Yeni Kahta Kalesinin Çevre Düzenlemesi Yapıyoruz
Adıyaman’ın Kahta ilçesinde bulunan Yeni Kale, beyaz mermerden birçok gözetleme kulesi, kitabeler ile süslenmiş revaklar, saray, mescit, çarşı, sarnıç, zindan, güvercinlik ve Kâhta Çayı'na inen gizli bir su yolu ile tarihin en uzun su altı tünelini içeren bir kaledir. Nemrut Dağı Tümülüsü tur güzergâhlarında yer almasına rağmen tur noktalarından biri değildir. Bu proje ile Yeni Kahta Kalesinin yeni bir destinasyon olarak rotalara eklenmesini, ilde ve bölgede geceleme süresinin uzamasını, turist sayısı ve turizm gelirlerinin artmasını gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.
Aşağı Fırat Havzası’nı Turizme Kazandırıyoruz
Aşağı Fırat Havzası’nda yer alan ve tarihi, kültürel ve doğal çeşitliliğe sahip Rumkale ve Zeugma Antik Kenti arasındaki kıyı boyunca; doğa, spor (bisiklet&yürüyüş) ve dinlenme rotası tasarlayarak Fırat’ın kırsal yerleşimlerindeki kültürel ve doğal mirasla insanları buluşturmayı hedefliyoruz.