Dünyada yaşanan teknolojik dönüşüm, üretim süreçlerini ve iş yapma biçimlerini değiştirirken yeni beceri ihtiyaçlarını ortaya koymaktadır. Bu dönüşüm sürecinde ülkemizin üretim ve ihracat kompozisyonu düşük teknolojili yapıdan orta teknolojili bir yapıya geçiş yapmıştır. Ülkemizin önümüzdeki dönem hedeflerine ulaşabilmesi ve rekabet gücünü artırabilmesi için üretim ve ihracatta ileri teknolojili ürünlerin payını artırması kritik önemi haizdir.
Beşeri sermayenin ekonominin ihtiyaçlarıyla uyumlu bir şekilde geliştirilmesi ve becerilerinin güncellenmesi, ülkelerin ekonomik ve sosyal kalkınmasına hizmet eden önemli bir gerekliliktir. Meslekî ve teknik eğitimin de yerel, ulusal ve uluslararası iş piyasalarının beklentilerine uygun yapılandırılarak genç nüfusumuzun gerekli bilgi, beceri ve yetkinliği kazanmasını sağlamak önem arz etmektedir.
Ulusal politika belgelerinde, mesleki eğitimin; işgücü piyasalarının ihtiyaç ve taleplerini de kapsayacak şekilde gerçekleştirilmesi, okul, kurum ve sektör ile iş birliği içerisinde katılımcı bir anlayışla yapılması ve mesleki eğitimin sürekli geliştirilerek kalitesinin yükseltilmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Bu doğrultuda, mesleki eğitimdeki öğrencilerin alanlarına ilişkin bütünsel bir bakış açısı kazanmalarını sağlayacak bir öğrenme ortamı sunan yenilikçi bir eğitim modeline ihtiyaç bulunmaktadır.
Mesleki ve teknik eğitimde odaklanılması gereken bir diğer husus ise ülkemizde bölgesel koşulların sergilediği değişkenliktir. Sanayileşmenin yoğun olduğu batı bölgeleri ile tarım ve hayvancılığın yaygın olduğu doğu ve güneydoğu bölgelerimizde ihtiyaçlar farklılık arz etmekte olup, farklı ihtiyaçlar beraberinde farklı düzenleme ve politikaların geliştirilmesini gerekli kılmaktadır.
Özellikle bölgelerin işgücü ihtiyaçlarının karşılanması ve üretim altyapılarının ulusal kalkınmaya hizmet edecek şekilde geliştirilmesi için mesleki ve teknik eğitimin bölgesel ihtiyaçlara uygun olarak tasarlanması gerekmektedir. Bu çerçevede yerel ihtiyaçları yerinde tespit eden kalkınma ajanslarının mesleki ve teknik eğitimin geliştirilmesi ve iyileştirilmesinde önemli roller alabileceği değerlendirilmiş ve bu kapsamda mesleki eğitim, bölgesel politikanın uygulayıcı kurumları olan kalkınma ajansları için Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından 2019 yılı teması olarak belirlenmiştir.
Bölgesel kalkınma için önem arz eden beşeri sermayenin iyileştirilmesi çerçevesinde önemli bir alan olan mesleki eğitim teması kapsamında Kalkınma Ajansları tarafından 2019 yılında gerçekleştirilecek faaliyetlerde temel olarak mesleki ve teknik eğitime atfedilen değerin artırılması, mesleki ve teknik eğitimde rehberlik erişim imkânlarının artırılması, yeni nesil müfredatların geliştirilmesi, eğitim ortamları ve insan kaynaklarının geliştirilmesi ile mesleki ve teknik eğitimde eğitim-istihdam-üretim ilişkisinin güçlendirilmesi amaçları temel hedefler olarak belirlenmiş olup, bu hedefler kapsamında ajanslar tarafından yürütülen çalışmalar hakkında daha fazla bilgi için ilgili ajans ismine tıklayınız.
Mesleki Eğitim
Ahiler Kalkınma Ajansı
Ankara Kalkınma Ajansı
Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı
Batı Karadeniz Kalkınma Ajansı
Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı
Çukurova Kalkınma Ajansı
Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı
Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı
Fırat Kalkınma Ajansı
Güney Ege Kalkınma Ajansı
Güney Marmara Kalkınma Ajansı
İpekyolu Kalkınma Ajansı
İstanbul Kalkınma Ajansı
İzmir Kalkınma Ajansı
Karacadağ Kalkınma Ajansı
Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı
Kuzey Anadolu Kalkınma Ajansı
Doğu Marmara Kalkınma Ajansı
Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı
Orta Anadolu Kalkınma Ajansı
Serhat Kalkınma Ajansı
Trakya Kalkınma Ajansı
Zafer Kalkınma Ajansı