KALKINMA AJANSLARI
Dış Ticaret
Fırat Kalkınma Ajansı Malatya, Bingöl, Elazığ, Tunceli

Yukarı Fırat havzasında yer alan bölgemiz, ağırlıklı olarak Malatya ve Elâzığ’da yerleşik sanayisi ile, Bingöl ve Tunceli illerimizin de katkılarıyla Doğu Anadolu Bölgesinin en batı ucunda bir üretim ve ihracat lokomotifi konumundadır. Ajansımızın proaktif yaklaşımıyla cazibe merkezi illerimiz olan Malatya ve Elazığ’da ihracata yönelik gelişmeler her geçen gün artarken, öncelikli gelişme illerimiz Bingöl ve Tunceli’de üretimin ihracat eksenine adaptasyonu sağlanmaktadır. Bu sayede, üretim süreçlerinde uluslararası ticaret standartlarını yakalayarak bölgemizin katma değerli ürünlerin ihracat gerçekleştirebilmesine yönelik üzerine düşen katkıyı sunarak ülkemizin ticari hedeflerine ulaşılmasında önemli bir rol üstlenilmesi amaçlanmaktadır.

Bölge illerinin ihracat rakamlarına baktığımızda 2020 verilerine göre yıllık 30 milyon doların üzerinde hacime sahip üç pazar olarak sırasıyla ABD, Almanya ve Birleşik Krallık görülmektedir. Sektör bazında ise, Malatya için kayısının başı çektiği kuru meyve ve mamulleri 151 milyon dolarlık ihracat payına sahipken;  su ürünleri ve hayvansal mamuller 30 milyon dolar, hazır giyim ve konfeksiyonun payı  salgının etkisi ile 2019’a göre % 80 azalarak 19 milyon dolardır. Elâzığ’da ise krom ve mermerin ağırlıkta olduğu  madencilik ürünleri sektöründe 140 milyon dolar ve  mobilya, kâğıt ve orman ürünleri sektörü 13,5 milyon dolarlık paya sahiptir. Bingöl’de 1 milyon dolar ihracatla su ürünleri ve hayvansal mamulleri ve Tunceli’de 160 bin dolar ihracatla meyve sebze mamulleri sektörleri bölgenin dış ticaretinde öne çıkmaktadır.

Yukarı Fırat (TRB1) Bölgesi’nde imalat sanayinde faaliyet gösteren firmalar ağırlıklı olarak tekstil, gıda ve tarıma dayalı sanayi alanlarında konumlanmıştır. Bu duruma ek olarak Malatya ve Elâzığ illerinde makine-teçhizat üretimi, metal işleme, sanayi ve yapı malzemeleri imalatı sektörleri gelişme eğilimi göstermektedir. Katma değeri artırmaya yönelik bu sektörlerin çeşitlenmesi ve gelişmesi bölge ekonomisi için son derece elzem görülmektedir. Bölgemizde sanayi yerel hammadde kaynaklarına dayalı bir çerçevede gelişim göstermekte olup, Malatya ve Elâzığ illerimizdeki organize sanayi bölgeleri planlı sanayileşmesi ile sanayinin gelişmesinde büyük rol oynayan itici gücü oluşturmuştur. Bingöl ve Tunceli illerinde ise görece küçük çaplı, atölye tipi sanayi faaliyetleri hâkim olup, OSB’ler yeni yeni canlanmaya başlamaktadır.

Gerek 11. Kalkınma Planı’nda hedeflenen rekabetçiliği ve verimliliği artırıcı politikalar temelinde ithalata daha az bağımlı bir üretim yapısıyla daha fazla mal ve hizmet satılmasını sağlayacak ihracat odaklı bir dönüşümün gerçekleştirilmesi amacına, gerekse 2023 Sanayi Strateji Belgesi’nde belirtilen önemiyle ihracatı güçlendirecek faaliyetlerin belirlendiği genel çerçeveye uygun olarak bölgemizin dışa açılma ve ihracat kapasitesinin artırılması yoluyla bölgenin kalkınmasına Ajans olarak spesifik bir pencere açmış bulunmaktayız.

Geçmiş yıllara baktığımızda ham mamul ya da yarı mamul ürünlerin ihracında büyük bir oran söz konusuyken katma değeri yüksek malların ihracı nispeten çok daha az olarak gözlemlenmektedir. Malatya’da kayısı ve Elâzığ’da mermer ihracatı bu durumun en açık örneğidir. Kurumsallaşma, altyapı ve eğitim konularında firmalarımızın eksiklerini kapatmalarına yardımcı olarak katma değeri yüksek malların da ihraç edilebilir konuma yükseltilmesi amaçlanmaktadır. Bölgeye mercek tutulduğunda Malatya ve Elâzığ’ın orta-yüksek ve yüksek teknolojili ürünleri üretme potansiyelinin olduğu ve bu konuda ajansımızın katalizör olabileceği değerlendirilmektedir.

TRB1 Bölgesinde ihracatın geliştirilmesi ile; bölgedeki firmaların satışlarının ve karlılığın artırılması, pazar farklılaşması ile iç pazardaki talep dalgalanmalarından kaynaklanan risklerin azaltılması, ölçek ekonomiye ulaşılması ve birim maliyetlerin düşürülmesi, ürün yaşam döngüsünün yeni pazarlara girerek uzatılması, verimliliğin ve kalitenin artırılması, küresel pazar trendlerinin takip edilmesi, firma prestijlerinin artırılması noktasında önemli katkılar sağlayacağı değerlendirilmektedir.

 Bir Bakışta Bölgemiz İhracatı
  • TRB1 Bölgesi ihracatı, TÜİK verilerine göre, 2012 yılında ülke ihracatının %0,22’sini oluştururken 2018 yılında bu oran % 0,25’e, 2019 yılında ise % 0,27’ye yükselmiştir. 2020 yılında ise bu oran % 0,25 olarak kaydedilmiştir.
  •  
  • Bölgedeki firmaların Ar-Ge / Ür-Ge faaliyetleri ve üniversite - sanayi işbirlikleri ile beslenerek katma değeri yüksek ürünler üreten firmalar haline evrilmesi gerektiği değerlendirilmektedir.
  • Bölgedeki firmaların mevcut satışları ve kârlılıkları iç pazardaki talep dalgalanmaları ve pazarda meydana gelebilecek farklılaşmalar bakımından risk altındadır.
    • İhracatçı konuma gelmesi hedeflenen imalat sanayi firmalarında ölçek ekonomiye ulaşılması ve birim maliyetlerin düşmesi gerekmektedir.
    •  
    • Mevcut ve yeni geliştirilecek ürünlerde yaşam döngüsün uzatılması, üretim süreçlerinde verimliliğin ve kalitenin artırılması gibi ihtiyaçlar bulunmaktadır.
    •  
    • Küresel pazar trendlerinin takip edilmesine yönelik genel bir ihtiyaç varken özellikle henüz ihracat yapmayan firmaların kurumsal kaasitelerinin artırılması gerekmektedir.

Ajansımız 2009 yılındaki kuruluş kararına müteakip faaliyetlerine başladığı 2010 yılından bugüne kadar araştırmalar, hazırlanan fizibilite raporları, düzenlenen eğitimler ve çeşitli destek programlarıyla katma değerli ürünlerin artırılması, kaynak verimliliği ve bölge sanayisinde kurumsal dönüşüm gibi daha bir çok hizmetiyle  ihracatın geliştirilmesi doğrultusunda bölge sanayinin gelişimini hedefleyen 300’e yakın projeyi hayata geçirmiştir.

Özel sektöre yönelik yürütülen destek programları ile imalat sanayinde faaliyet gösteren işletmelerin ihracat yeteneklerinin artırılması, yeni istihdam oluşturulması, ürün çeşitliliğinin artırılması ve katma değerli üretime geçiş önceliklerinden en az birini amaçlayan projeler desteklenmiştir.

Toplam 30 bin metrekare alan üzerine kurulan 6 bin ton kapasiteli Lisanslı Kuru Kayısı Deposu, Ajansımız tarafından yürütülen projede Malatya Ticaret Borsası tarafından inşa edilerek 2020 Ekim’inde hizmete girdi. Toprak Mahsulleri Ofisi tarafından çiftçiden ürün alımı gerçekleştirilmeye başlanmıştır.  İhracat rakamlarına yansımalara baktığımızda ise farklı kayısı türlerinde kg başına ortalama %20 fiyat artışı sağlandığı gözlemlenmektedir. 

 Ajansımız koordinasyonunda online olarak gerçekleştirilen programa 26 ajanstan 40 uzman personel ve Manama Ticaret Müşaviri Doç. Dr. Güzin Bayar’ın katılım sağladığı İhracatı Geliştirme Temalı İşbirliği ve Koordinasyon Toplantısı düzenlendik. Körfez pazarındaki ülkelerin idari ve ekonomik yapısı, iş ve yatırım mevzuatı, ithalat, gümrük ve korumacılık tedbirleri, standardizasyon  ve sevk öncesi inceleme uygulamaları, Türkiye’nin Körfez ülkelerine ihracattaki durumu gibi konuları ele aldık. İhracatta potansiyel ürünler, pazarda avantajlarımız, yaşanan sorunlar ve tavsiyeler ile ihracatı artırma bağlamında stratejilerin oluşturulması konularına değinerek ülke düzeyinde ihracatın artırılması için deneyim paylaşımlarında bulunduk ve işbirliği konularını tartıştık.
 
Elâzığ ve Malatya’da “E-Dış Ticaret Eğitimleri” düzenledik. İki ilden 20’şer firma temsilcisinin Uluslararası Pazarlama, İş Geliştirme Projeleri, Uluslararası Pazar ve Sektör Araştırmaları, E-Dış Ticaret, Uluslararası Ticarette Teslim ve Ödeme Şekilleri, Lojistik konularında eğitildiği 35 saatlik programla firmalarımızın dış ticaret yeteneklerinin artırılmasına katkı sağladık.

Sınırsız fırsatlar sunan uluslararası pazarlarda hedef ülkelerin ve pazarların seçimi, firmalar için stratejik öneme haizdir.  İç pazardaki talep dalgalanmaları kaynaklı etkileri en aza indirmek, sürdürülebilirliğin sağlanabilmesi, kârlılığın ve satışların artırılabilmesi için firmaların ihracat alt yapılarının oluşturulması ve geliştirilmesi için ‘‘Yeni Pazarlar, Yeni Ufuklar!’’ sloganıyla düzenlediğimiz webinarla bölgemizdeki firmaların dış ticarette hedef pazar seçiminde dikkat etmesi gereken noktalarda farkındalığının artırılmasını amaçladık.

Bölgemizde imalat sanayinde faaliyet gösteren işletmelerin kurumsal yapısının güçlendirilmesi, stratejik yönetim yetkinlikleri geliştirilerek rekabet gücünün artırılması amacıyla, 2020 yılından itibaren Ajansımız, sonuç odaklı program yaklaşımına geçerek 2021-2023 dönemi İmalat Sanayinde Kurumsallaşma ve İhracatın Geliştirilmesi Sonuç Odaklı Programı’nın uygulamasına başlamıştır. İmalat Sanayinde Kurumsallaşma ve İhracatın Geliştirilmesi Sonuç Odaklı Programı ile :

  • Bölgemizdeki işletmelerin kurumsal yönetim yetkinliği ile tasarım, ar-ge, ürün geliştirme yeteneklerinin artırılması,
  • İşletmelerimizin ihracat yeteneklerinin geliştirilmesi ve bölgede ihracat yapan firma sayısının artırılmasını,
  • İmalat sanayinde üretim kabiliyetlerini artıracak altyapı hizmetlerinin güçlendirilmesin,
  • Küresel rekabete uyum sağlayabilecek insan kaynaklarının geliştirilmesini amaçlamaktayız.
Program kapsamında, 2021-2023 dönemi için, bölgemizde ihracatın geliştirilmesine yönelik çok sayıda faaliyet planladık. Uygulamaya geçireceğimiz faaliyetlerin yanı sıra, bölgede inovasyonu geliştirmeyi, hızlı ve istikrarlı büyümeyi, cari açığı azaltmayı, kalıcı  ve nitelikli istihdam yaratmayı hedefleyen destek programları yürüteceğiz.

 Planladığımız proje destekleri ve faaliyetler ile;

Bölge ihracatının 1 milyar dolara çıkarılmasını hedefliyoruz

2021 yılından itibaren Ajansımız, program odaklı bir yaklaşım çerçevesinde, bölgemiz sanayisinde üretim faaliyetlerinin, dış ticaret eksenli gelişimini teşvik etmeye ve ihracat gelirlerinin cazibe merkezi illerimiz başta olmak üzere tüm bölge geneline yayılımını sağlamaya yönelik çalışmalar yürütecektir. Bu kapsamda hazırladığımız, 2021-2023 yılları arasındaki faaliyet dönemini kapsayan İmalat Sanayinde Kurumsallaşma ve İhracatın Geliştirilmesi Sonuç Odaklı Programı ile Bingöl, Elâzığ, Malatya ve Tunceli illerimizin ihracat altyapısının ve üstyapısının iyileştirilmesini, kurumsal dönüşüm ile temiz üretim, Ar-ge/Ür-ge konularında eğitim ve danışmanlık sağlayarak bölgenin katma değerli ihracata geçişini ve dış ticaret faaliyetlerinin yaygınlaştırılarak  profesyonelleştirilmesini planlıyoruz.

Pazar Fırsatları Zirveleri Düzenleyeceğiz

Bölge erişiminin etkin olduğu ve potansiyel arz eden dış pazarlara yönelik ticaret ataşeleri ile ticaret müşavirlerinin deneyimlerinden faydalanma ve fırsatların değerlendirilmesine zemin hazırlama maksadıyla 2019 yılında başlattığımız Pazar Fırsatları Zirvelerine devam edeceğiz.

Elâzığ Bölgesel Dış Ticaret Hızlandırma Merkezi Çok Yakında İşletmelerimizin Hizmetinde

Elâzığ TSO bünyesinde kuracağımız ihracat destek merkezi ile firmalarımıza hedef pazar araştırması ve saptanması, analiz edilmesi, küresel rakiplerin belirlenmesi ve uluslararası pazarlarda hâkim ürün/fiyat analizleri gibi birçok  hizmet sunulacak.

Uluslararası Misafir Öğrencilerimiz ile Dünyaya Açılacağız

En az iki dil bilen yabancı uyruklu öğrencilere dış ticaret eğitimleri vereceğiz  ve öğrencileri bölge firmaları ile firmaların ihtiyaçları doğrultusunda eşleştireceğiz.  Eşleştirme programımız ile firmaların dış pazara açılım ve ihracat süreçlerine katkı sunmayı amaçlıyoruz. 

Kurumsallaşma & Dış Ticaret Eğitimleri ve Danışmanlık Hizmetleri ile Firmalarımızın Gücüne Güç Katacağız

Sağlayacağımız eğitim ve danışmanlıklar ile ilgili paydaşlarımız ile işbirliği halinde firmaların uluslararası pazarlarda rekabet gücünü artıracağız ve firmalarımızın kurumsallaşmalarına destek olacağız

Elâzığ OSB Tekstil-Endüstri Park Prestij Yatırım Merkezi ile Model Bir Üstyapı Oluşturarak İhracat Hedefli Sektörel Kümelenmeyi Sağlıyoruz 

Elâzığ Organize Sanayi Bölgesi bünyesinde tekstil sektöründe kümelenmeyi sağlayacak, sosyal hizmet ve ortak kullanım alanlarının da yer aldığı 14 adet model fabrika binasını tekstil sektöründeki yatırımcılarımızın hizmetine sunacağız.