Ajansımız, Diyarbakır ve Şanlıurfa illerinde tüm sektörleri doğrudan etkileyen ulaşım ve lojistik alanında gerekli altyapıların geliştirilmesini hedeflemektedir. Bu sayede üretim ve ticaret yapan bölge firmalarının lojistik maliyetlerinin azaltılarak rekabet gücünün artırılması sağlanacak ve böylelikle bölgenin üretim miktarı, ihracat büyüklüğü ve istihdam sayısında önemli artışlar elde edilecektir. Ayrıca ulaşım ve lojistik alanlarında güçlü altyapıya sahip olacak bölgenin, yeni yatırımlar için cazibesi artacaktır.
Tarihi 10.000 yıl öncesine dayanan, “Bereketli Hilal” olarak adlandırılan Yukarı Mezopotamya’nın verimli toprakları üzerinde yer alan ve onlarca medeniyete ev sahipliği yapan Diyarbakır ve Şanlıurfa illerimiz günümüzde de jeostratejik konumu nedeniyle birçok ticaret yolunun kavşak noktasında yer almaktadır.
Diyarbakır ve Şanlıurfa illerimiz Gaziantep ile beraber Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin en büyük illeri olup sanayi, ticaret ve hizmetler sektöründe de bölgede öncü konumdadırlar. Şanlıurfa ilinin Suriye’ye olan sınırı ve her iki ilin de Mardin ve Şırnak illeri üzerinden Irak’a olan yakınlığı sebebiyle bu iki il, ulaşım açısından sınır kapıları ve Türkiye’nin iç kesimlerine doğru uzanan akslar üzerinde konumlanmaktadır. Diyarbakır, bölge illerinden gelen ulaşım ağlarının düğümlendiği bir merkez iken, Şanlıurfa bölgenin batıya açılan kapısı durumundadır. İki ilimiz de ülke lojistiği içinde çok önemli yere sahiptir.
Karayolu, demiryolu ve havayolu ulaşım altyapılarının gelişmiş olduğu illerimizde proje aşamasında olan yüksek hızlı tren ve Irak otoyol bağlantı çalışmalarının tamamlanması ile daha güçlü bir ulaşım altyapısına kavuşacaktır.
Güneydoğu Anadolu Projesinin en önemli uygulama merkezlerinden olan Diyarbakır ve Şanlıurfa illerinde sulama projelerinin tamamlanması ile beraber tarımsal üretim ve lojistik hareketlilik önemli miktarda artacaktır.
GAP’ın merkez illerinden olan Diyarbakır ve Şanlıurfa; geniş sulanabilir arazi varlığı nedeniyle, tarım ve tarıma dayalı sanayi açısından da önemli bir potansiyele sahiptir. Sulama projelerinin tamamlanması ile beraber tarımsal üretimde önemli miktarda artış olması beklenmektedir. Bununla beraber tarımsal ürünlerin işleneceği sanayi yatırımlarında ve dış ticaret faaliyetlerinde de ciddi oranda artış olması, böylelikle hammadde ve mamul ürünlerin lojistik ihtiyacının artması öngörülmektedir. Ayrıca 2012 yılından itibaren uygulamaya konulan yeni teşvik sisteminin getirdiği avantajlarla ile Diyarbakır ve Şanlıurfa’da son yıllarda tekstil-hazır giyim, ayakkabı gibi emek yoğun sektörler başta olmak üzere sanayi yatırımlarında ivme görülmektedir. Bu sektörlerin gelişmesi, önemli bir lojistik hareketliliği de başlatacaktır.
Otoyol ve bölünmüş karayolları ağı, havalimanı ve demiryolu altyapısının geliştirilmesi, lojistik merkezlerin kurulması gibi lojistik altyapısını güçlendirici faaliyetler ile bu fırsatlar değerlendirildiği takdirde, Diyarbakır ve Şanlıurfa illerimiz, gelişme ve kalkınma sürecinde önemli bir ivme kazanacak ve bölgenin cazibe merkezleri olma konumunu güçlendirecektir.
Ajansımız kuruluşundan bu yana bölgenin ekonomisinin geliştirilmesi, istihdam olanaklarının ve ihracat kapasitesinin artırılmasına yönelik faaliyetler yürütmüştür.
Ajansımız, tüm sektörleri doğrudan etkileyen ve küresel ekonomik faaliyetler içinde gün geçtikçe önemi daha da artan lojistik sektörünün Diyarbakır ve Şanlıurfa illerinde gelişmesi için çeşitli faaliyetlerde bulunmuştur. Bu kapsamda ithal edilen ürünlerin ve hammaddelerin, ihraç edilen ürünlerin, iç piyasaya gönderilecek her türlü malzemenin depolama, kara taşıması ve demiryolu taşımasının kolayca yapılabileceği, lojistik hizmetlerin yüksek kalitede ve bütüncül olarak verileceği lojistik merkezlerin kurulması çalışmalarına da öncülük etmiştir.
Bu kapsamda hem Diyarbakır ve hem de Şanlıurfa illerinin lojistik stratejik planları ve lojistik merkez fizibilite raporları hazırlanmıştır.
Diyarbakır Lojistik Merkezi 23 adet 2.500 m2’lik, 11 adet 5.000 m2’lik, 24 adet 10.000 m2’lik (16 adedi demiryolu bağlantılı) olmak üzere toplam 404.000 m2’lik büyüklükte 58 adet A+ sınıfı depolar inşa edilecek şekilde planlanmıştır. Lojistik Merkezde ayrıca tarımsal amaçlı lisanslı depolama yapılmak üzere yaklaşık 160 ha alan büyüklüğünde bir depolama tesisi kurulması da planlanıyor.
Diyarbakır Lojistik Merkezi, nakliye komisyoncuları ofisleri, servis istasyonları, sosyal tesisler, benzin istasyonu, tır park alanı, konteyner park alanı gibi yapılarla entegre bir lojistik hizmet alanı olarak planlanmıştır.
Türkiye’nin En Büyük Lojistik Merkezini Kuruyoruz
229 ha alan büyüklüğünde Türkiye’nin en büyük lojistik merkezi olacak Diyarbakır Lojistik Merkezi’nin kurulması çalışmalarına devam ediyoruz.
Diyarbakır Lojistik Merkezi’nin hedefi bölgede operasyonlara başlamak isteyen firmalara lojistik depolama ve hizmet altyapısı imkanları sağlamaktır.
Lojistik merkezin konumu demiryolu ve karayolu gibi iki farklı ulaşımı kesiştirmesi yönüyle avantajlı bir bölgedir.
Diyarbakır Lojistik Merkezi kurulması çalışmaları kapsamında Ajansımız koordinasyonunda yer seçimi, imar planı, talep analizi, yatırım ve yönetim modeli çalışmaları yürütülmüştür. Ayrıca yapılan girişimler neticesinde söz konusu alan, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı olarak ilan edilerek Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi adına arsa tahsisi gerçekleştirilmiştir. Ajansımız öncülüğünde yürütülen çalışmalar sonucunda kamu–özel sektör işbirliği modeli ile ihale aşamasına gelinmiştir.
Organize Sanayi Bölgeleri Demiryolu İltisak Hatları ile Limanlara Bağlanıyor
Diyarbakır OSB’de üretilen ürünleri Mersin Limanı’na taşıyacak 4,5 kilometrelik demiryolu hattı, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'nın (TCDD) çalışmalarıyla tamamlandı.
Demiryolu hattı ile özellikle ağır tonajlı ürünlerin ihraç ve ithalatında hem zaman hem de maliyette tasarruf sağlanacak. Hattın daha verimli bir şekilde işletilmesi konusunda Ajansımız işbirliği ile çalışmalara devam ediliyor.
Şanlıurfa Lojistik Strateji Planını ve Karalimanı Fizibilite Etüdünü Hazırladık
Şanlıurfa ilimiz verimli tarım alanları, genç işgücü ile tarım ve sanayi alanında yüksek potansiyele sahiptir. Bu potansiyel ve teşvik sisteminin avantajları ile ilimizde yatırımlara olan talep artmaktadır. Lojistik sektörü diğer tüm sektörlerle doğrudan ilişkili olduğu için ilimizde yatırım ve üretim artışına paralel olarak gelişecektir. Lojistik sektörünün doğru bir şekilde gelişimini sağlamak, gerekli altyapı çalışmalarını tespit etmek üzere Lojistik Strateji Planı Belgesi ve Kara-limanı Fizibilite Etüdü çalışması yapılmıştır. Yapılan etütlere göre sulama projelerinin tamamlanması ile birlikte Şanlıurfa’nın tarımsal üretiminin artacağı, sanayinin hızla gelişeceği ve bu durumda ilin ihracat hacmi ile lojistik faaliyetlerinin artacağı tespit edilmiştir. Mevcut durum ve gelecekteki projeksiyonlar esas alındığında lojistik merkez-kara limanı yatırımı ilin kalkınmasına ve gelişmesine ivme kazandıracaktır.