Uluslararası rekabetin giderek arttığı günümüzde bilginin önemi ve değeri artmıştır. Bu ortamda, ekonomide teknolojiye dayalı bir dönüşüm gerçekleşmekte ve teknolojik fırsatları görebilen, bunların ekonomiye nasıl kazandırılabileceği konusunda projeler geliştiren ve bunları gerçekleştiren ülke, bölge, şirket ya da kişiler bu dönüşüme önemli katkı vermektedir.
Bu kapsamda, ar-ge ve yenilikçilik faaliyetleri rekabetin en önemli unsurları arasında yer almaktadır. Türkiye’nin genç, dinamik, yenilikçiliğe açık nüfus yapısı ve pazar büyüklüğü ar-ge ve yenilik politikalarının başarılı olmasında önemli bir avantajdır. Bu avantajın iyi değerlendirilmesi durumunda, ar-ge ve yenilik ekosistemine yapılacak yatırımların ekonomik geri dönüşlerinin daha kısa vadede alınabilmesi mümkündür. Bu doğrultuda, ülkemizde ulusal ve bölgesel düzeyde yürütülen çalışmalar ile bir yandan ar-ge ve yenilik yatırımları artırılırken, bir yandan da mevcut araştırma ve yenilik altyapısının bölgelerin ve ülkenin kalkınmasına azami katkıyı sağlayacak şekilde kullanılması amaçlanmaktadır.
2019-2023 dönemini kapsayan 11. Kalkınma Planı’nda, imalat sanayiinin ar-ge ve yenilik kabiliyetinin güçlendirilmesi ve yeniliği esas alan bir yapıya kavuşturulması hedeflenmekte olup, daha yüksek katma değerli ürün ve hizmetlere geçiş amacı doğrultusunda, ar-ge ve yenilik ekosisteminin geliştirilmesine yönelik uygulamalar ulusal ve bölgesel kalkınma politikalarının önemli bir bileşeni olarak kabul edilmektedir.
Bu hedef doğrultusunda Kalkınma Ajansları tarafından yapılan çalışmalar, temel olarak ar-ge ve yenilik ekosistemine yönelik bölge stratejilerinin geliştirilmesi, bölgelerde yenilikçi girişimciliğin geliştirilmesi ve ar-ge ve yenilik projelerine mali ve teknik desteklerin sağlanması çerçevesinde yürütülmektedir. Bu çalışmalarda, kalkınmaya en çok katkıyı sağlaması öngörülen ve bölgelerin rekabet edebilirlikte öne çıkan sektörlerine odaklanılmakta, bu sektörlerde faaliyet gösteren işletmelerin ar-ge ve yenilik konusundaki darboğazları giderilmektedir. Ar-Ge ve yeniliğin finansmanında girişim sermayesi, melek yatırımcılık, kitle fonlama gibi alternatif yöntemler geliştirilmekte ve bu alanda kaynak miktarının artırılması sağlanmaktadır.
Bölgelerde yenilik ekosisteminin tüm unsurlarıyla geliştirilmesi, ar-ge ve yeniliğin desteklenmesi ve ticarileştirilmesi doğrultusunda, ajanslar tarafından bölgelerde yeniliğe dayalı ekonomilerin gelişimine dair yol haritasını ortaya koyan “bölgesel yenilik stratejileri” hazırlanmaktadır. Bu stratejiler kapsamında, ulusal ve uluslararası eğilimler analiz edilmekte, ajans bölgelerinin üstünlük ve avantajları tespit edilerek kısıtlı yerel kaynakların bölge kalkınması açısından en etkin şekilde kullanılmasına yönelik tedbirler ortaya konulmaktadır.
Kalkınma Ajansları, strateji çalışmalarının yanı sıra mali destek programları ile başta KOBİ’ler olmak üzere, bölgelerindeki farklı aktörlerin yenilik ve ar-ge faaliyetlerini teşvik etmektedir. Diğer yandan, yenilikçi girişimciliğe destek olmak amacıyla ajanslar tarafından proje pazarı temalı organizasyonlar düzenlenmektedir. Bu etkinliklerde, ar-ge ve yenilik ekosistemindeki paydaşlar arasında işbirliği ve koordinasyonun geliştirilmesi, ar-ge ve yenilik temelli proje sahipleri ile sermaye sahiplerinin bir araya getirilerek teknolojinin ticarileştirilmesine destek olunması amaçlanmaktadır.
Kalkınma Ajansları tarafından ar-ge ve yenilikçiliğin desteklenmesine yönelik yapılan çalışmalar hakkında daha fazla bilgi için aşağıdaki harita üzerinden tıklayınız.